Met gebreken maar toch educatief (en dat is nodig)

Met gebreken maar toch educatief (en dat is nodig)

Met gebreken maar toch educatief (en ...

Het voelde revolutionair toen Laverne Cox, een transgender vrouw, als Sophia Burset in Orange is the New Black verscheen. Historisch gezien zijn trangender mensen namelijk slechts als sekswerker en/of als slachtoffer van geweld te zien in de media, en niet als menselijke gelaagde personages. Met de  • Verder
Hedwig van Driel  •   3 mrt 2015
NEWSFLASH VOOR BAUDET EN AANVERWANT: NEE IS GEWOON NEE!

NEWSFLASH VOOR BAUDET EN AANVERWANT: NEE IS GEWOON NEE!

NEWSFLASH VOOR BAUDET EN AANVERWANT: ...

Het is een wonderlijk fenomeen: mannen die het verkoopsucces van 50 Shades of Grey als excuus gebruiken voor hun overtuiging dat je vrouwen best met geweld tot seks mag dwingen. LOVER-redacteur Jennie Barbier kon er kort en krachtig over zijn: ‘Vrouwen lezen die shit omdat ze gewoon graag seksboekjes  • Verder
Hedwig van Driel  •  22 nov 2014
SHE-HULK HEEFT LAK AAN CONVENTIES

SHE-HULK HEEFT LAK AAN CONVENTIES

SHE-HULK HEEFT LAK AAN CONVENTIES

De vrouwelijke actieheldin is een veelbesproken figuur in feministische cultuurkritiek. Een symbool van vrouwenemancipatie, maar tegelijkertijd een seksistisch stereotype. Soms empowering, soms teleurstellend, maar altijd voer voor discussie. LOVER-redacteuren bespreken de komende tijd op ‘Wonder  • Verder
Hedwig van Driel  •  19 mrt 2014
THE WOLF OF WALL STREET: DE MEGALOMAAN ONTMASKERD

THE WOLF OF WALL STREET: DE MEGALOMAAN ONTMASKERD

THE WOLF OF WALL STREET: DE MEGALOMAA...

The Wolf of Wall Street, Scorseses portret van Wall Street-oplichter Jordan Belfort, blijft controverse oproepen, zelfs tussen de filmrecensenten van LOVER zelf. Hedwig van Driel schreef een reactie op de recensie van Pippa Sterk waarin ze Pippa’s harde oordeel over de film nuanceert en Scorseses  • Verder
Hedwig van Driel  •  10 feb 2014
Selfies van een generatie

Selfies van een generatie

Selfies van een generatie

De bende die bekend stond als de ‘Bling Ring’ beroofde maandenlang sterren als Paris Hilton en Lindsay Lohan. Terwijl die niet eens doorhadden dat er persoonlijk eigendom miste, vierden de rovers feest met hun schatten. Sofia Coppola probeerde in beeld te vatten hoe die groep te werk ging. Oppervlakkig, vonden de meeste critici, maar Loverrecensente Hedwig van Driel heeft bij dat oordeel wel wat twijfels. • Verder
Hedwig van Driel  •   3 aug 2013
Een ode aan de anti-held

Een ode aan de anti-held

Een ode aan de anti-held

Actrice Greta Gerwig speelt overtuigend de rol van een anti-held. De vergelijking met GIRLS is volgens recensente Hedwig van Driel daarbij niet ver te zoeken. • Verder
Hedwig van Driel  •  19 jun 2013
Girls in the City

Girls in the City

Girls in the City

Girls wordt meestal als een rafeliger aftreksel van Sex and the City gezien. In beide series spiegelen archetypische personages uit de white female upper class ons een leven voor dat maar voor weinigen is weggelegd. Hedwig van Driel ziet echter meer in Girls dan licht vermaak. Volgens haar durft Girls een levensstijl te tonen die in Sex and the City ondenkbaar was: het onluxerieuze, alledaagse bestaan van eind twintigers die zich zonder geld en man proberen te ontworstelen aan vrouwelijke clichés. • Verder
Hedwig van Driel  •  17 apr 2013
Verdwaald in het huis van de psychotische vrouwen

Verdwaald in het huis van de psychotische vrouwen

Verdwaald in het huis van de psychoti...

"I wanted to know why I was crazy." Dat is de voornaamste reden die Kier-La Janisse geeft voor haar fascinatie met films over psychotische vrouwen. Ze schreef er een heel boek over: House of Psychotic Women – an Autobiographical Topography of Female Neurosis in Horror and Exploitation Films. Over  • Verder
Hedwig van Driel  •  26 mrt 2013