Lego en de Meisjes

Feminist Frequency versus Boy Club

• 8 mrt 2012

Ken jij Riley? De YouTube-hit van een meisje met een vroeg ontwikkeld talent voor feministische verontwaardiging. Kijk maar:

Haar verontwaardiging is terecht. Waarom blijft speelgoed verouderde gender-clichés reproduceren? Telkens weer wijst onderzoek uit dat de meest significante verschillen tussen mannen en vrouwen louter cultureel van aard zijn. Zoals Riley in het filmpje juist constateert, is het een ‘trucje’, een samenspel van cultuur en consumptiemaatschappij. Raar genoeg lijkt daarbij geen plek voor veranderingen binnen de cultuur. Of is de huidige belofte van een samenleving waarin gender- en rassenverschillen steeds meer verdwijnen een farce? Komt het uiteindelijk allemaal weer neer op prinsesjes en helden?

Volgens Lego wel. De speelgoedfabrikant vond de genderverschillen zo belangrijk, dat het een onderzoek van vier jaar financierde. Uit dit onderzoek moest blijken hoe meisjes spelen en hoe producten van Lego aan hun behoeften kunnen voldoen. Dit is het resultaat:

Lego gebruikt het trucje, waarvan Riley eerder aangaf niets te begrijpen. Ook ik begrijp het niet: waarom zou een speelgoedproducent als Lego slechte Barbie-imitaties op de markt brengen, die ook nog eens drie stomme fouten hebben:

  1. Ze herinneren nauwelijks aan het merk Lego zoals we het kennen. De figuren hebben vrouwelijke en mannelijke lichamen, ze lijken niet op de in vorm genderloze Legopoppetjes zoals we die kennen. Hun benen bewegen anders: in plaats van twee afzonderlijke benen, heeft LegoFriends een benen-paar. Hun hoofden zijn anders: ze hebben verschillende huidskleuren (voorheen alleen geel), grote ogen (voorheen alleen zwarte punten) en een neus. LegoFriends kan niet mixen met ‘gewoon’ Lego: Hun lichaamsdelen (haar, hoofd, bovenlijf, benen) zijn niet meer langer autonoom en uitwisselbaar.
  2. Ze zijn seksistisch. De productielijn draait alleen maar om verzorgende banen of activiteiten in de vrije tijd. De enige uitzondering is het Olivia’s Invention Workshop, waarin ze trouwens het liefst robijnen onderzoekt... http://shop.lego.com/en-NL/Olivia-s-Invention-Workshop-3933
  3. Ze zijn discriminerend. Er zijn maar twee gekleurd meisjes onderdeel van de groep, waarvan één main-figure, Andrea, ook nog eens graag zingt en danst.

Ik vind dit verbazingwekkend en met mij vele anderen. Er is een petitie opgericht tegen de productielijn. Lego-liefhebbers analyseren het speelgoed en maken hun afkeur duidelijk. Een van de meest gedetailleerde analyses komt van feminist frequency oprichter Anita Sarkeesian, die regelmatig kritische filmblogs over de huidige maatschappij publiceerd. De cultuuranalyste toont in het eerste deel in detail de gender-kritische elementen van LegoFriends. In het tweede deel analyseert ze hoe Lego door zijn reclames de afgelopen decennis is veranderd in een boy club. Kijk en geniet!

En wie nu een nog luchtigere, op-het-randje analyse van het onderscheid tussen Lego en LegoFriends wil, kan hiernaar kijken:

foto door dangoodwin