Feminisme op het CinemAsia Film Festival 2016

Dennis Kerckhoffs • 1 mrt 2016

Vandaag gaat de negende editie van het CinemAsia Film Festival in Amsterdam van start. Gisteravond vond er al een special screening plaats van de poëtische Murmur of the Hearts, een film van de – binnen Aziatische filmwereld – befaamde Sylvia Chang. Die als vrouw een prominente plek binnen de door mannen gedomineerde filmwereld heeft weten te bemachtigen. Het festival duurt tot en met 6 maart en vertoont enkele feministisch interessante films.

De programmering van CinemAsia is uiterst divers: commerciële blockbusters, onafhankelijke documentaires en arthouse films. Naast filmvertoningen kent het festival een culturele randprogrammering met o.a. panels, eten, een bazaar en karaoke. Echter, wat ons Loveriaans oog heeft gespot is de traditie van het Queer & Asian programma. Ook dit jaar heeft CinemAsia een (bescheiden) LGBTQ-programmering bestaande uit twee films: Distance (Xin, Tan, Kongsakul, China, Singapore, Thailand, 2015). Bovendien organiseert het festival in samenwerking met fotograaf Joe Lam de fototentoonstelling QUEERS OF HONG KONG. De tentoonstelling is gratis te bezoeken in Pakhuis de Zwijger.

Daarnaast staan er twee films op het lijstje: interessant vanuit een feministisch oogpunt. Madonna (Su-Won, Zuid-Korea, 2015) de discriminatie, objectivering en het misbruik waarmee vrouwen in Zuid-Korea tot op heden nog mee te maken hebben.

En zoals festival curator Lorna Tee tijdens de introductie aangaf: binnen een aantal jaar heeft de Aziatische cinema de productie van Hollywood ingehaald. De moeite waard dus om een kijkje te nemen wat zij te bieden heeft.

Het volledige programma vind je op www.cinemasia.nl