Muzikale Vrouwen met een Boodschap #7: Cammie Beverly

Muzikale vrouwen Beeld Julia Roeselers
Muzikale vrouwen Beeld Julia Roeselers
Maaike van Leendert (bestuurslid)

In de reeks Muzikale Vrouwen met een Boodschap presenteert LOVER in 2023 elke maand een bekende of minder bekende muzikante. Deze maand: Cammie Beverly.

Metalmuziek wordt al snel gezien als agressief en gedomineerd door boze, witte mannen. Gelukkig is het genre veel meer dan dat. De Amerikaanse band Oceans of Slumber vermengt de blues uit de zuidelijke staten met duistere, trage gitaren. Cammie Beverly (geboren als Cammie Gilbert, 1987) is de zangeres van de band.

Beverly groeide op in een strengreligieus gezin in de Amerikaanse staat Texas. Haar vader leidde een koor in de cult Institute Of Divine Metaphysical Research en toen Beverly ongeveer negen jaar oud was, werd haar moeder een Jehova’s Getuige. Die opvoeding zorgde ervoor dat ze veel sociale gelegenheden, zoals kerstvieringen en verjaardagfeestjes, moest missen. Ze bracht daarom veel van haar vrije tijd door met lezen.

Hoewel muziek altijd een grote rol speelde in het gezin, was het niet logisch dat Beverly in aanraking kwam met metalmuziek: elk album dat het huis binnenkwam, moest namelijk worden gescreend op onder andere scheldwoorden. Via vrienden kwam Beverly toch aan de muziek die haar het meest aansprak. Metal kon haar namelijk dat wauw-effect geven dat ze altijd had gemist in de vele country- en R&B-muziek die ze in haar directe omgeving hoorde. In verschillende interviews noemt Beverly de Nederlandse metalband The Gathering als een van haar inspiratiebronnen uit die tijd.

Via een vriend kwam ze uiteindelijk in de metalband Oceans of Slumber terecht, die op dat moment nog een mannelijke vocalist had. Al snel werd Beverly echter de leadzangeres en schreef ze mee aan nieuwe nummers. Het album Winter uit 2016 is het eerste album waarop zij als zangeres te horen is. Hoewel die plaat al veel indruk maakte, zorgde het in 2018 uitgekomen album The Banished Heart er vooral voor dat Oceans of Slumber meer internationale allure kreeg. Desondanks merkt Beverly op dat het nog steeds moeilijk is om uitgenodigd te worden voor tours en festivals, omdat de unieke combinatie van progressieve doommetal en de bluesrock uit de zuidelijke staten vaak wordt gezien als iets wat maar moeilijk onder te brengen en te programmeren is.

Niet alleen het fluïde genre van de band zorgt voor moeilijkheden. Verschillende bandleden van Oceans of Slumber hadden namelijk moeite met een vrouwelijke zangeres: zij wilde niet ‘female fronted’ zijn en verlieten daarom de band. Ook buiten haar eigen band ondervindt Beverly regelmatig moeilijkheden om het feit dat ze een vrouw is in de metalscene. Dat is niet gek: onderzoek van Pauwke Berkers en Julian Schaap (Erasmus Universiteit Rotterdam) laat namelijk zien dat wereldwijd maar ongeveer vier procent van de metalmuzikanten vrouw is en dat het grootste deel daarvan zich in de ‘softere’ subgenres, zoals symfonische metal en folkmetal bevindt. Omdat Beverly een vrouw is, wordt Oceans of Slumber dan ook vaak in een hoekje gestopt waarin de band helemaal niet thuishoort. In een interview vertelt Beverly dat ze mede daardoor is gestopt met het dragen van jurken, om zo de hyperfeminiene associatie van symfonische metal van zich af te schudden.

Sinds de moord op George Floyd is Beverly zich actiever gaan uitspreken over racisme en haar ervaringen als Zwarte vrouw in een overwegend witte, mannelijke omgeving. Het in 2020 uitgekomen album Oceans of Slumber gaat ook over die ervaringen. De boosheid, verwarring en conflicterende gevoelens die ze als Zwarte vrouw ervaart, krijgen dan ook volop de ruimte. In datzelfde jaar bracht de band een cover van Billie Holidays Strange Fruit uit, omdat dat nummer volgens Beverly een belangrijke boodschap vertelt.

Benieuwd naar de muziek van Oceans of Slumber? De muziek vind je hier op Spotify.

Dit is het zevende artikel in de reeks Muzikale Vrouwen met een Boodschap. Eerdere muzikale vrouwen: Ina DeterCharlotte WesselsDolly PartonHayley Williams, Bonnie Raitt en Joni Mitchell.

Steun LOVER!
LOVER draait uitsluitend op vrijwilligers en donaties. Wil je dat Nederlands oudste feministische tijdschrift blijft bestaan? Help ons door een (eenmalige) donatie. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd. Meer informatie vind je hier.
Meer LOVER? Volg ons op TwitterInstagramLinkedIn en Facebook.