Liverpool 2780294b
Liverpool 2780294b
redactie • 13 jan 2014

DE BRITSE VIERDE GOLF-TSUNAMI

Als je kijkt naar het aantal succesvolle feministische mediacampagnes in het afgelopen jaar, kun je stellen dat Groot-Brittannië in dat opzicht voorop loopt. Dankzij campagnes als het Everyday Sexism Project, de No More Page 3-initiatieven en de geslaagde lobby om Jane Austen op het pondbiljet te krijgen staat het feminisme stevig op de Britse agenda. Maar het zijn niet alleen de high-profile activistes als Laura Bates, Caroline Criado-Perez en Lucy-Ann Holmes die het Britse feminisme nieuw elan geven, zo stelt Emma Pearce in haar analyse voor de Telegraph. Op universiteiten over heel Groot-Brittannië springen de feministische organisaties als paddenstoelen op uit de grond. Pearce, die zelf een tweedejaars studente politicologie is, geeft een uitgebreid en indrukwekkend overzicht van de organisaties die nu op de verschillende universiteiten actief zijn. Ook brengt ze hun aanpak en populariteit in kaart. Haar conclusie: de Britse Vierde Golf-Tsunami is vooral zo succesvol omdat ze uit jonge, hypermediabewuste activistes bestaat die feministische kwesties op een humoristische en laagdrempelige manier aansnijden en daarbij optimaal gebruikmaken van de moderne digitale mogelijkheden. Pearce’s artikel in de Telegraph, ‘Surge in student feminism: Meet the new generation of “bold, hilarious feminists”’, staat daarom vandaag centraal in LOVER’s Uitgelicht.

‘Within the campuses of most Russell Group universities, feminist societies have been flourishing over the past 12 months. And refreshingly, they're bold, they’re original, they're hilarious and they aren’t being held back by outdated stigmas about what 'feminism' means. Most importantly, they’re doing it their own way.’ – Emma Pearce

Foto: Drie leden van de Liverpool feminist society poseren voor de camera. Fotograaf: Hannah Clare

HET GEHEIM VAN EEN SUCCESVOLLE FEMINISTISCHE CAMPAGNE

HET GEHEIM VAN EEN SUCCESVOLLE FEMINISTISCHE CAMPAGNE

HET GEHEIM VAN EEN SUCCESVOLLE FEMINI...

2013 was een jaar waarin er verschillende geslaagde feministische campagnes werden gevoerd, waarbij de mogelijkheden van social media meestal met veel effectiviteit werden toegepast. Een kleine greep: No More Page 3, het Everyday Sexism Project, de Who Needs Feminism campagne, de diverse protestacties  • Verder
redactie  •   8 jan 2014
FEMINISME WEER STRIJDVAARDIG IN DE VIERDE GOLF

FEMINISME WEER STRIJDVAARDIG IN DE VIERDE GOLF

FEMINISME WEER STRIJDVAARDIG IN DE VI...

Na bijna twee decennia van zogenaamd post-feminisme begint de strijdvaardigheid in de feministische beweging terug te keren, zo stelt Melissa Benn in The Guardian van afgelopen zondag. Benn, een van vaste correspondenten over sociale onderwerpen bij The Guardian, constateert dat het aantal nieuwe organisaties  • Verder
Natasja van Loon  •  19 nov 2013
Natasja van Loon
PUBLIEK DEBAT OF PUBLIEK KRUITVAT?

PUBLIEK DEBAT OF PUBLIEK KRUITVAT?

PUBLIEK DEBAT OF PUBLIEK KRUITVAT?

Kent u Caroline Criado-Perez nog? Of misschien heeft u haar naam nooit geweten, maar haar verhaal kent u vast wel. Caroline Criado-Perez was verantwoordelijk voor het beeld van Jane Austen op het Britse pond-biljet, door er succesvol voor te lobbyen. De wrange vrucht van dat succes was de stortvloed  • Verder
Natasja van Loon  •  23 okt 2013
Natasja van Loon

Uw reactie

Uw reactie