DE MYTHE VAN DE POST-FEMINISTISCHE SAMENLEVING

Natasja van Loon • 18 okt 2013

Het feminisme heeft blijkbaar een marketingprobleem, constateert journaliste Meghan Murphy in haar blog op de Canadese site van Al Jazeera. Zo schreef het Amerikaanse mediaplatform voor powervrouwen Vitamin W in september een wedstrijd uit voor de meest creatieve oplossing voor de zogenaamde ‘slechte reputatie’ van het feminisme; en deze maand wijdde Elle een spread aan drie grote reclamebureaus die door het tijdschrift waren gevraagd om het merkprobleem van het feminisme op te lossen. Maar is marketing wel de oplossing? Want waar komt die slechte reputatie van het feminisme eigenlijk vandaan?  Murphy stelt dat feministen het label ‘lelijke, extremistische mannenhaters’ opgeplakt krijgen uit seksistische motieven. Het feminisme is immers een beweging die ingaat tegen de gevestigde orde, die er daarom baat bij heeft om die tegenbeweging te ondermijnen. Dat – vooral westerse – vrouwen tegenwoordig zo vaak te horen krijgen dat ze leven in een post-feministische samenleving waarin ze volledige keuzevrijheid hebben, is volgens Murphy een geconstrueerde mythe die hetzelfde doel dient. Haar boeiende analyse 'Feminism: Unpopular because of bad marketing?' van deze ondergrondse machtsstrijd staat vandaag centraal in Lover’s Uitgelicht.

‘Not only are women everywhere still facing oppression, but feminism isn't only about making choices. Feminism is also about ending violence against women, which remains prevalent everywhere, it is about creating a world where single mothers are able to survive and thrive, and it is about addressing gendered racism, for example, the fact that aboriginal women are the fastest growing population of prisoners in Canada. Rape isn't something that only happens in other places; neither does prostitution or domestic abuse. But re-branding feminism is unlikely to address any of these issues, as these issues are not particularly glossy or sellable to begin with.’ – Meghan Murphy.

Wie meer wil lezen over de 'Feminism is for Everyone'-wedstrijd op het – overigens verder zeer lezenswaardige – platform Vitamin W kan hier terecht.

De aankondiging van het ‘Rebranding Feminism’-nummer van Elle vind je hier.

En wie zich wil verbazen over een héle enge anti-feminisme-website moet hier eens kijken.