Pantene
Pantene
redactie • 20 jun 2014

DE NIEUWE RECLAME VOOR VROUWEN: EMPOWERING OF JUIST NIET?

Het lijkt een verfrissende aanpak: de nieuwe commercial van het shampoomerk Pantene. Helemaal synchroon met dit tijdsgewricht, waarin enorme behoefte bestaat aan beeldvorming in de media die empowering voor vrouwen is. Dat liet de zo succesvolle Dove-reclame met ongephotoshopte vrouwenlichamen immers ook al zien. Pantene spreekt de neiging van veel vrouwen aan om zich te verontschuldigen voor dingen waar ze niks aan kunnen doen. Smriti Sinha van Identities.Mic juicht die boodschap toe. ‘By taking responsibility for things that aren’t your fault, you denigrate your self-esteem’, zo citeert ze in haar artikel: ‘Pantene's Powerful New Ad Challenges One of America's Oldest Gender Stereotypes’. Volgens Sinha raakt de Pantene-reclame de juiste snaar bij vrouwen, wat gedemonstreerd wordt door de hashtags #sorrynotsorry en #ShineStrong. Jessica Valente van The Guardian is kritischer in haar artikel over hetzelfde onderwerp: ‘Beauty companies now want women feel insecure about our insecurities’. Véél kritischer. Ons onzeker maken over ons lichaamsvet en onze rimpels is blijkbaar nog niet genoeg voor de schoonheidsindustrie, zo zegt ze, nu willen ze ook al dat we ons onzeker voelen over onze onzékerheden. ‘All while giving themselves a pat on the back for “empowering” us to feel better (and collecting our money, of course).’ Dat de dezelfde schoonheidsindustrie die ons met die onzekerheden heeft opgescheept ons nu beveelt om te stoppen met ons te verontschuldigen en van onze lichamen te houden, ergert Valente mateloos. LOVER zet beide artikelen vandaag centraal in Uitgelicht, zodat jullie er zelf over kunnen oordelen.

‘But the ad shifts perspective, replaying those scenes with strong, assertive, confident and unapologetic responses. The message is clear: Women don't have to internalize the habit of saying "sorry" for everything they do. So far, it seems that Pantene has hit something of a nerve.’ – Smitri Sinha 

‘Pantene is the most recent company to fall into the "confidence gap": telling women that the source of their woes isn't workplace inequality or crappy partners who don't do their fair share, but women themselves. According to this new dictum, women are self-sabotaging at work, love and life.’ – Jessica Valente    

Uiteraard hebben we de clip zelf ook:

 

 

 

 

Uw reactie

Uw reactie