FEMINISTISCHE STRIPS ALS MEDICIJN TEGEN DE WERKELIJKHEID

redactie • 5 jun 2014

Soms ben je er wel eens klaar mee, met alle ellende en onrecht in de wereld. Niet dat we ons er afgestompt door raken, integendeel, of ons er niet meer kwaad om maken, of dat we er niet meer tegen willen strijden. Intégendeel. Maar om dat te kunnen blijven doen, moet je soms op adem komen van al die ellende. Daarom doen we vandaag iets anders in LOVER’s Uitgelicht dan het aansnijden van onderwerpen als ongelijkheid, seksisme, racisme en andere monsters van menselijke aard die de werkelijke wereld teisteren. En waarschijnlijk zal het niet verbazen voor wie ons vaker leest dat we, als we ons even van de wereld willen afsluiten, uitkomen op strips. Centraal in deze LOVER’s Uitgelicht staat dus de leeslijst van feministische strips die Comic Book Resources heeft opgesteld. De lijst bevat vooral recente strips – ouder werk als dat van Alison Bechdel ontbreekt dus helaas – en beslaat vooral het Engelse/Amerikaanse taalgebied. Dat maakt de lijst echter niet minder interessant. En wie graag zijn eigen vondsten toevoegt kan in de commentsectie onder deze post terecht, dat zullen wij uiteraard enkel warm verwelkomen. De lijst bestaat uit vijftien titels en is liefdevol samengesteld door Casey Gilly, stafschrijver van Comic Book Resources, die in haar introductie tevens een goed doordachte verantwoording van haar keuzes geeft.

‘For me, a feminist comic is one in which female characters aren't just a plot device providing male characters with an opportunity to react. They aren't a thing to be rescued, fucked, killed and discarded. Feminist comics show women as people, not tits and ass whose stories are only interesting if they're sexy. Their physical representation should be reflective of their character in a way that makes sense. The way they dress, how their bodies are portrayed -- these things aren't just to entice, but to inform. I have nothing against demonstrations of sexuality, and don't feel a 'good feminist comic' means the boobs are covered, but when a female character is sexualized, it should be relevant to who she is. She should have a story, a purpose and a narrative that portrays her as more than a victim or an object of desire.’ – Casey Gilly