Muzikale Vrouwen met een Boodschap #4: Hayley Williams

Muzikale vrouwen Beeld Julia Roeselers
Muzikale vrouwen Beeld Julia Roeselers
Maaike van Leendert (bestuurslid)

In de reeks Muzikale Vrouwen met een Boodschap presenteert LOVER in 2023 elke maand een bekende of minder bekende muzikante. Deze maand: Hayley Williams.

Als tiener in de zeroes en early tens kon je onmogelijk om haar heen. Hayley Williams (Mississippi, 1988) beweegt zich sinds het debuutalbum All We Know Is Falling (2005) van haar band Paramore op de grens van mainstream en alternatieve muziek. De nu 34-jarige zangeres, songwriter en toetsenist bracht zowel met haar band als solo verschillende albums uit en werkte samen met artiesten als B.o.B., CHVRCHES en American Football.

Williams’ muzikale carrière begon toen ze als veertienjarige werd gescout en werd gekoppeld aan een platenlabel. Het originele plan was om van haar een popzangeres te maken, maar daar ging Williams niet mee akkoord: zij wilde in een poppunkband spelen en eigen liedjes schrijven. Samen met de broers Josh en Zac Farro, die ze via school kende, en Jeremy Davis vormde ze de band Paramore.

Hokjesdenken
Paramore werd al snel geclassificeerd als ‘punk’, ‘punkrock’ of ‘poppunk’ en aan die genres hingen de (on)nodige verwachtingen. Zo vertelt Williams in een interview met The Independent dat haar ooit gezegd werd dat ze veel te goed kon zingen om ‘punk’ te zijn. Ook voelde ze zich regelmatig schuldig wanneer ze eens iets anders wilde dragen dan de afgetrapte sneakers die zogenaamd passend waren voor het genre.

Als jonge vrouw ondervond ze regelmatig moeilijkheden binnen de scene, die in het begin van deze eeuw enorm door mannen gedomineerd werd. In 2005 mocht Paramore spelen op het bekende Amerikaanse festival Vans Warped Tour, maar werd daar gedegradeerd naar de ‘Shiragirl Stage’ die ‘speciaal voor vrouwen’ was. Het jaar daarna stond de band op een groter podium, waar het publiek Williams bekogelde met condooms.

Paramores grote doorbraak was het nummer Misery Business van het album Riot! uit 2007. Ruim tien jaar later kwam de band echter met een opvallende mededeling: Misery Business zou niet langer live gespeeld worden. Dat kwam voornamelijk door de zin “Once a whore, you’re nothing more / I’m sorry: that’ll never change” uit het tweede couplet – een zin die de band later erkende als slutshaming. Opmerkelijk genoeg maakte het nummer in 2022 zijn rentree op het festival Coachella, waarbij Williams het met zangeres Billie Eilish zong. Sindsdien wordt Misery Business ook weer door Paramore gespeeld. Williams zingt ‘de zin’ echter niet meer.

Uitgesproken
Na haar tienerjaren spreekt Williams zich steeds meer uit voor zaken die zij belangrijk vindt. In 2011 schitterde ze op de cover van het bekende tijdschrift Cosmo, waarover ze in een blog schreef: “I’m hoping that the more a magazine will take a chance on a girl like me, the more a girl will have a frickin’ chance in hell to be unique, powerful, strong in her weaknesses, confident in her flaws. Because that’s who I’m trying to become.” Twee jaar later sprak ze zich uit over Miley Cyrus’ optreden tijdens de VMA’s, die volgens Williams ‘racially insensitive’ was. Tegenwoordig vindt Williams het belangrijk om over haar eigen ervaringen met bijvoorbeeld seksisme te praten, waarbij ze hoopt dat andere muzikanten daardoor met meer respect behandeld zullen worden.

Mens of machine?
Paramore kwam lang over als een goed geoliede machine, net als Williams zelf. Het album After Laughter uit 2017 liet al wat barstjes zien in dat imago. Rond die tijd lag Williams in scheiding met New Found Glory-gitarist Chad Gilbert. Na After Laughter nam Paramore een tijdje een break, wat Williams de kans gaf om zich op haar eigen muziek te richten. Op de soloalbums die ze in 2020 en 2021 uitbracht, is een breekbare kant hoorbaar die de zangeres niet eerder liet zien.

Begin dit jaar bracht Paramore het album This Is Why uit. Hierop zingt Williams onder andere over haar PTSS-diagnose, grenzen stellen en het gevoel je huis niet meer uit te willen komen. Ook buiten haar muziek is Williams vaker opener over zaken als haar mentale gezondheid.

De muziek van Hayley Williams is te beluisteren via Spotify. Muziek van Paramore beluister je via deze link.

Dit is het vierde artikel in de reeks Muzikale Vrouwen met een Boodschap. Eerdere muzikale vrouwen: Ina DeterCharlotte Wessels  en Dolly Parton.

Steun LOVER!
LOVER draait uitsluitend op vrijwilligers en donaties. Wil je dat Nederlands oudste feministische tijdschrift blijft bestaan? Help ons door een (eenmalige) donatie. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd. Meer informatie vind je hier.

Meer LOVER? Volg ons op TwitterInstagramLinkedIn en Facebook.