Recensie: Woman, the Movie

Woman
Woman

Door vrouwen uit de hele wereld aan het woord te laten over diverse onderwerpen poogt de recent uitgekomen film Woman een antwoord te geven op de vraag ‘Wat betekent het om een vrouw te zijn in de huidige wereld?’ Helaas is het antwoord dat vrouw zijn gelijk staat aan ‘ongelijkheid’ en ‘onrechtvaardigheid’ in het overgrote deel van de wereld.

Op de website van de film geven de makers aan dat Woman is ontstaan uit een verlangen om de wereld door de ogen van een vrouw te bekijken. Ze interviewden maar liefst 2000 vrouwen uit 50 verschillende landen. Woman werd geregisseerd door de Franse regisseur en natuurfotograaf Yann Arthus-Bertrand, bekend van de documentaire Human uit 2015, en door journalist en filmmaker Anastasia Mikova. Zij werkten samen met de wereldberoemde fotograaf Peter Lindbergh (1944-2019). Het resultaat is een film met spectaculaire fotografische beelden met schilderachtige belichting en heldere kleuren, iets dat mij als fotograaf zeer aanspreekt.

De film grijpt je vanaf het eerste moment. Onderwerpen zoals het vrouwelijk lichaam, moederschap, liefde, seks, overspel, werk, onderwijs, ziekte en ouder worden passeren de revue. De film schuwt ook onderwerpen zoals seksisme, seksueel misbruik, vrouwelijke genitale verminking, abortus, uithuwelijking, mishandeling, huiselijk geweld en human trafficking niet. Na ieder onderwerp, waarover we verschillende vrouwen horen spreken, worden beelden getoond van vrouwen in de studio die stil de camera in kijken of lachen en van vrouwen in hun eigen omgeving, alleen of met hun partner en/of kinderen.

Het wordt al snel duidelijk dat de Westerse vrouwen die geïnterviewd worden voornamelijk te kampen hebben met problemen als seksisme, discriminatie op het werk, misbruik en mishandeling. De vrouwen uit de andere werelddelen hebben te kampen met uithuwelijking, verminking, groepsverkrachting en human trafficking. Er valt hier in het Westen absoluut nog veel te halen op het gebied van vrouwenrechten en het valt te betreuren dat mishandeling van vrouwen door mannen ook hier nog te veel voorkomt, maar toch is er een schrijnend verschil. Als Westerse kijker weet je dat en toch komt het hard aan.

Waarom? Het is alsof iedere vrouw je persoonlijk aanspreekt en je de enige kijker/luisteraar bent. Naast een intiem portret is de film een spiegel die wordt voorgehouden aan de wereld. Het geeft een doorsnede en legt dus bloot hoeveel onrecht vrouwen wordt aangedaan. Wat door mijn ziel sneed, en waarbij de tranen me in de ogen sprongen, waren de beelden van vrouwen die door hun man zijn overgoten met zuur, en vrouwen die vertelden over de meest afschuwelijke verkrachtingen en mishandeling.

Wat me opviel is dat er geen informatie in beeld verschijnt bij elke vrouw; het blijft gissen naar de leeftijd, de etniciteit, het land van herkomst. Ik vind dat dit de boodschap uitdraagt dat, waar we ook vandaan komen en wat onze omstandigheden ook zijn, we allemaal vrouw zijn, en daardoor één. Ik raad iedereen aan, en dan echt iedereen (dus niet alleen vrouwen), om deze film te bekijken. Het gaat namelijk niet alleen over vrouwen. Het gaat over hoe de onderdrukking en mishandeling van vrouwen nog echt een onderdeel is van de cultuur in heel veel landen. Het gaat over onrecht in de wereld.

De film Woman is te zien op picl.nl voor €8,50. Je kunt zelf kiezen welk filmtheater dit bedrag ontvangt. Op deze manier kun je de filmtheaters in Nederland steunen tijdens deze crisis.

Vond je dit een goed artikel? Wil je dat Nederlands oudste feministische tijdschrift blijft bestaan? Laat je waardering blijken door een (eenmalige) donatie en help ons. LOVER draait uitsluitend op vrijwilligers en donaties. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd. Meer informatie vind je hier.