RACISTISCHE EN GENDER-STEREOTYPEN IN OFFICIEEL LESMATERIAAL

redactie • 11 sep 2014

Het was gister hét onderwerp van gesprek én protest in de Nederlandse digitale goegemeente: de tenenkrommende vooroordelen over moslims, allochtonen en genderrollen in het lesboek maatschappijleer Blikopener voor VMBO-onderwijs van Uitgeverij Malmberg. En dat is zeer terecht. Een kleine greep: moslima’s worden gedwongen onderdanig te zijn; moslimjongens zijn vaak crimineel en doen het slecht op school. En op het algemene gendervlak: jongens kunnen beter inparkeren, darten en plannen dan meisjes; meisjes maken geen plan, ze doen eerst zus, dan proberen ze het zo. Het is zo absurd dat je er eigenlijk om zou moeten lachen, maar het staat er letterlijk. Het is volstrekt onbegrijpelijk én onacceptabel dat een boek met een dergelijke inhoud die zo bol staat van feitelijke onjuistheden en contraproductieve clichés als verplicht lesmateriaal op scholen wordt aangeboden. Dat er inmiddels Kamervragen over op de politieke agenda staan verbaast dan ook geenszins. Niettemin houdt Malmberg vast aan de omstreden lesstof – al hebben ze inmiddels ook besloten dat er alternatief lesmateriaal ter beschikking komt. We hebben een paar publicaties over het onderwerp uitgezocht. Als eerste ‘Bizar: dit krijgen VMBO-scholieren geleerd over Marokkanen’ op HP/De Tijd dat als eerste berichtte over het lesboek. Vervolgens ‘Lesboek staat stijf van vooroordelen over moslims, allochtonen’ op opiniewebsite JOOP, dat als te verwachten valt van JOOP duidelijk stelling neemt. En tot slot zoals erover bericht is bij onze Belgische buren, in ‘”Racistische" teksten in schoolboek leiden tot rel in Nederland’ op De Morgen, waarin men ook de vooroordelen over gender in het boek ter sprake brengt. 

Malmberg2__big

‘Ook zien Marokkaanse jongens dat Nederlandse jongens meer mogen en niet veel hoeven van hun ouders, waardoor de Marokkaanse jongens liever niet thuis willen zijn en op straat blijven rondhangen, aldus het lesmateriaal. De gedachtegang die wordt ingeprent komt neer op: 'Marokkaanse jongens zijn jaloers op Nederlandse jongens, hangen daarom op straat, komen daar in aanraking met drugs en criminaliteit en dan ziet hun toekomst er somber uit'. Onder een derde kopje doet de auteur een poging om het verschil tussen allochtonen en autochtonen uit te leggen. Hij had ook gewoon een woordenboek erbij kunnen pakken, maar feitelijkheid is bij deze les kennelijk niet belangrijk. Het draait allemaal om interpretatie. In Nederland heb je volgens de auteur maar twee soorten mensen: allochtonen en autochtonen. Allochtonen zijn mensen die geen Nederlander zijn en autochtonen zijn mensen die wel Nederlander zijn.’ – JOOP

Foto’s: Asha ten Broeke