Boze Bitches Boekenclub

Boze Bitches Boekenclub
Boze Bitches Boekenclub

Op 19 april 2020 vindt de vierde ‘Boze Bitches Boekenclub’ plaats, een boekenclub voor intersectionele feministen. Elke drie maanden buigen deelnemers zich over boeken van vrouwen onder leiding van Thamar Kempees. De boekenclub wordt gehost door ‘The Writer’s Guide (to the galaxy)’ gevestigd in Rotterdam, een literair cursuscentrum en ontmoetingsplek voor jonge schrijvers en, zoals ze het zelf noemen, boekennerds.

Op hun Instagramaccount leggen ze uit wat voor soort boekenclub ‘Boze Bitches’ is: ‘Boeken en begripvolle babbels. De Boze Bitches Boekenclub bestaat niet alleen uit lezen en recenseren. Leren, luisteren en bevatten is net zo belangrijk. Misschien zelfs belangrijker dan onze mening over een boek. De persoonlijke ervaringen die men deelt, de safe space die we samen creëren en de lessen die we van elkaar leren, maakt de boekenclub tot zoveel meer dan een stel intersectionele woordslurpers. Het maakt Boze Bitches tot een waardevolle, nodige en zeer fijne (en grappige) mini-gemeenschap.’

Het boek dat de aankomende editie wordt besproken is de veelbekroonde bestseller ‘Waarom ik niet meer met witte mensen over racisme praat’ door de Britse journaliste Reni Eddo-Lodge. In 2014 uitte de journaliste haar frustratie over het racisme in de Britse samenleving in een blogpost die viraal ging. Deze ideeën werkte ze uit tot dit boek waarin ze op zoek gaat naar de historische oorzaken van racistische vooroordelen.

De editie op 19 april is helaas al vol en in deze vreemde, onzekere tijden valt niet te voorspellen of de boekenclub door zal gaan. Maar je kunt jezelf via het Instagramaccount van Boze Bitches Boekenclub op de wachtlijst zetten en hopen dat er een plekje vrijkomt! Het is sowieso een gouden tip om de social media van Boze Bitches Boekenclub in de gaten. Ze hebben iets bedacht om deze periode lezend door te komen: op hun Instagramaccount @bozebitchesboekenclub in de highlight ‘TIPS 2020’ vind je hun ‘quarantaine-leeslijst’ met tips voor feministische boeken.

(Foto's: @sweet_libberty)

Boze Bitches Boekenclub

Datum: zondag 19 april 2020