Good One - Als jonge vrouw word je geacht volwassener te zijn dan twee mannen van middelbare leeftijd

Good One via filmdepot
Good One via filmdepot
Fleur Haages (redacteur)
Fleur Haages (redacteur) • 11 jun 2025

Waar ik een luchtige coming-of-age film verwachtte, bleef ik achter met een nare nasmaak. Wat hoofdpersonage Sam overkomt, is voor veel vrouwen herkenbaar. De reactie erop helaas ook.

De 17-jarige Sam gaat op wandelvakantie in de wildernis van Amerika samen met haar vader Chris en zijn beste vriend Matt. De zoon van Matt zou ook meegaan, maar zegt last minute af. Later kom je erachter waarom. Onderweg naar hun bestemming hangt er een oncomfortabele sfeer tussen Matt en Chris in de auto. Ze lijken elkaar lang niet te hebben gezien, dus misschien moet deze vakantie hun vriendschap weer aanwakkeren? De emotioneel intelligente Sam voelt de spanning. Ze compenseert haar vaders lompe gedrag door bemoedigend op zijn vriend Matt te reageren.

Stelletje kleuters
Hoewel ze zich de komende dagen met elkaar moeten vermaken, steken de mannen hun irritaties tegenover elkaar niet onder stoelen of banken. Dat wordt de eerste avond al meteen duidelijk, wanneer Matt vertelt dat hij zijn slaapzak is vergeten en Chris nog net niet met zijn ogen rolt. De rustige Sam probeert zich meer te focussen op de mooie natuur dan op haar twee kibbelende metgezellen en houdt zich vaak afzijdig. Ze probeert de mannen niet tot last te zijn, want die zijn duidelijk alleen maar met zichzelf bezig. Chris stelt zijn dochter de hele weg ook geen enkele vraag.

Chris loopt als alpha-man steeds voorop en bemoeit zich amper met zijn mede-wandelaars. Hij heeft nul empathie voor zijn vriend Matt, die duidelijk door een moeilijke periode gaat. Sam voelt zich verantwoordelijk om het enigszins gezellig te houden en loopt vaak met Matt achter haar vader aan. Wanneer Matt emotioneel wordt omdat hij zijn zoon mist, is Sam de enige die hem een hart onder de riem steekt. Tijdens het kampvuur op de tweede avond wordt duidelijk dat Matt er een zooitje van heeft gemaakt tijdens zijn huwelijk en dat zijn zoon daarom boos is. Waneer hij om advies vraagt, doet Sam expres een boekje open over haar vaders mankementen om hem terug te pakken. Chris raakt geïrriteerd en gaat vroeg zijn tent in, waarna Sam en Matt verslagen bij het vuur achterblijven.

Good_One_still.jpeg

Empathie verwarren voor liefde
Je krijgt meteen een vervelend gevoel wanneer Sam en Matt de enige in beeld zijn. Matt zoekt het hele weekend al emotionele steun en krijgt dat in vlagen van Sam, waardoor hij haar is gaan zien als een soort bondgenoot. Matt weet duidelijk niet wat hij met zichzelf aan moet, maar gaat een grens over wanneer hij Sam vraagt om hem warm te houden in zijn tent, omdat hij zich zo eenzaam voelt. De sfeer, die al ongemakkelijk was, wordt nu grimmig. Ze blijven even in stilte zitten, voordat Sam, duidelijk aangedaan, besluit naar haar tent te gaan.

De volgende dag is ze toonbaar van streek en vermijdt ze elk contact met Matt. Als ze eindelijk de aandacht van haar vader heeft en hem durft te vertellen over het voorval, schuift hij het meteen aan de kant en vraagt haar het weekend 'gezellig' te houden. Sam voelt zich onbegrepen en besluit te vertrekken. De film eindigt open, een metafoor voor een onopgeloste situatie. Het voorval is in de doofpot gestopt.

Gevoelige snaar
Ik vermoed dat Sam dit voorval niet snel zal vergeten. Haar vertrouwen (in mannen) heeft door deze situatie een enorme deuk opgelopen. Het verhaal klinkt herkenbaar: jezelf klein maken voor ego’s van volwassen mannen. En als dat nou ook nog eens je vader is, doet dat extra veel pijn. De emotionele arbeid die zij verricht terwijl ze daar helemaal niet verantwoordelijk voor is, maakt nog eens extra duidelijk dat mannen op dat vlak achterlopen. Niet omdat ze het niet kunnen opbrengen, vaak omdat ze het niet willen of het ze nooit is geleerd, zie in dit kader ook het artikel van redactie-lid Nienke.

Het is fijn dat er in de media steeds meer aandacht is voor dit soort situaties, en de rustige opbouw van deze film maakt hem erg realistisch. Je voelt je als kijker namelijk al snel verantwoordelijker voor Sam dan voor de twee mannen. Het karakter van Sam is dapper genoeg om voor zichzelf te kiezen wanneer ze wegloopt, maar het is wel typisch dat een vrouw het weer zelf moet oplossen. In een ideale wereld nemen mannen de verantwoordelijkheid voor hun schofterige gedrag, of dat van hun vrienden, en kan Sam verder genieten van haar vakantie. Maar die ideale wereld is er helaas niet, en niet alle meisjes zijn zo dapper als Sam.

Er wordt vaak gezegd teach your sons to behave, maar even belangrijk is pay more attention to your daughters. Dat is iets waar deze vaders - en ouders in het algemeen - iets van kunnen leren.

Steun LOVER!
LOVER draait sinds de start in 1974 volledig op vrijwilligers en donaties. Wil je dat een van Nederlands oudste feministische tijdschriften blijft bestaan? Help ons door een (eenmalige) donatie. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd. Meer informatie vind je hier.
Meer LOVER? Volg ons op XInstagramLinkedIn en Facebook.