Jeugdboeken voor jong en oud

Lezend meisje via Unsplash
Lezend meisje via Unsplash
Miranda Valkenburg (bestuursvoorzitter)

Gisteren startte de Jeugdboekenmaand. Deze Vlaamse equivalent van de Nederlandse Kinderboekenweek bestaat dit jaar vijftig jaar. Wij van LOVER houden enorm van lezen en zetten hieronder enkele favoriete jeugdboeken op een rijtje.

Bedtijdverhalen voor Rebelse Meisjes
Deze maand verschijnt de Nederlandse versie van Bedtijdverhalen voor Rebelse Meisjes. Waar de vorige twee delen voorleesverhalen bevatten over inspirerende vrouwen wereldwijd, gaat deze versie uitsluitend over de levens van buitengewone Nederlandse vrouwen van toen en nu. Vrouwen die hun eigen pad kiezen, hindernissen overwinnen en op eigen rebelse wijze de wereld beïnvloed hebben. Van dirigente Frieda Belinfante tot schrijfster Karin Amatmoekrim en van cardiologe Harriette Verwey tot gravin Jacoba van Beieren.

Princess Smartypants
Kinderboekenschrijfster en illustratrice Babette Cole heeft menig hilarisch werk uitgebracht. Een van onze lievelingsboeken is het omkeersprookje Princess Smartypants uit 1986, in het Nederlands Prinses Slimmelein. Deze prinses moet van haar ouders op zoek naar een man, maar ze besteedt haar tijd liever aan motorrijden en haar dieren. Dan ontmoet ze een prins die haar onafhankelijkheid en hobby’s respecteert. Wanneer ze hem kust, verandert hij in een lelijke kikker. Hoe het afloopt? Net als ieder ander sprookje, maar dan met een twist: de prinses leefde nog lang en gelukkig met haar dieren.

Het Pad van de Regenboog
Het favoriete jeugdboek van hoofdredacteur Aimée is Het Pad van de Regenboog van Monique van der Zanden. Het is een intrigerende, ontroerende raamvertelling over dood en rouw dat leest als een spannend avontuur. De hoofdpersoon is de elfjarige Mirte, die voor haar stervende oma de weg zoekt naar het Hemelhuis, het hiernamaals. Tijdens haar zoektocht raakt Mirte in allerlei vreemde situaties verzeild en ontmoet ze diverse dieren die haar sprookjes vertellen en verder helpen.

Matilda
Redacteur Pleuni tipt Matilda van Roald Dahl. De hoogbegaafde Matilda treft het niet. Haar ouders vinden haar maar lastig en op school heeft ze het ook niet makkelijk. Wanneer Matilda besluit om zich eens goed kwaad te maken, ontdekt ze haar telekinetische gaven waarmee ze die vervelende grote mensen een lesje leert. Matilda staat stevig in haar schoenen: ze blijft geloven in haar eigen normen waarden en ze blijft behulpzaam, ook al doen veel mensen gemeen tegen haar. Bovendien houdt ze van lezen. En wat is er leuker voor een jonge boekenwurm om te lezen over een meisjes dat van lezen houdt?

Speak
Op de middelbare school las redacteur Samantha Speak van Laurie Halse Anderson, in het Nederlands Vertel de waarheid. Hoofdpersoon Melinda heeft tijdens een feestje de politie gebeld. Haar klasgenoten nemen haar dat kwalijk en willen niets meer met haar te maken hebben. Melinda trekt zich steeds verder terug. Ze weet dat ze aan iemand moet vertellen wat er die avond gebeurd is, maar ze kan het niet. Naarmate de tijd verstrijkt en door veel te tekenen vindt ze haar stem weer terug en leert ze haar zware trauma te verwerken. In dit boek voor de oudere jeugd wordt een zwaar onderwerp toegankelijk beschreven.

Morgen Wendy
Morgen Wendy van Shelley Stoehr staat al jaren in de boekenkast van redacteur Wendy. Hoofdpersoon is de populaire Cary, een cool, alternatief meisje dat verliefd wordt op de tweelingzus van haar vriendje. Dat brengt haar behoorlijk in verwarring. Een boek over drugs, seks, liefde, en overleven in de hel die middelbare school heet.

Hoe overleef ik?
Bestuurslid Maaike tipt de jeugdboekenserie Hoe Overleef Ik? van Francine Oomen met illustraties door Annet Schaap. Hoofdpersoon Rosa is een slim en creatief pubermeisje, dat de gebruikelijke puberproblemen op eigen wijze beschouwt en verwerkt. De problemen waar Rosa mee kampt zijn herkenbaar voor alle pubers en de manier waarop zij ermee omgaat, is leerzaam en grappig.

Hasse Simonsdochter
Het favoriete jeugdboek van redacteur Marleen is het op historische feiten gebaseerde Hasse Simonsdochter van Thea Beckman. Hasse is een eigenzinnig en avontuurlijk meisje dat leeft aan het einde van de vijftiende eeuw. Wanneer Jan van Schaffelaar ten onrechte wordt veroordeeld, redt zij zijn leven door hem te ‘verbidden’: terwijl hij op het schavot staat, biedt ze aan met hem te trouwen. Zo redt zij hem van de doodstraf. Samen met een groep huurlingen trekken ze eropuit om hun idealen te verwezenlijken. De moedige Hasse kleedt zich als jongen om mee te kunnen gaan op rooftochten en wordt door Jan en de andere mannen als gelijke behandeld.
Marleen droomde er als jong meisje stiekem van om zelf ook iemand te verbidden. Dat bleek in de praktijk (gelukkig) niet mogelijk.

Kruistocht in Spijkerbroek
We blijven bij Thea Beckman, want volgens bestuursvoorzitter Miranda is Kruistocht in Spijkerbroek het beste jeugdboek aller tijden. Ze las het voor het eerst toen ze tien jaar was en heeft het boek sindsdien zeker dertig keer herlezen. In tegenstelling tot de vorige titel is de hoofdpersoon geen meisje, maar een gevoelige jongen. De zestienjarige Dolf reist middels een materietransmitter naar de Middeleeuwen om daar even een kijkje te nemen bij een riddertoernooi. Door een foute berekening komt hij in het jaar 1212 terecht, middenin een Kinderkruistocht die net uit Keulen is vertrokken. Bij het terugflitsen naar de twintigste eeuw gaat het uiteraard ook mis en Dolf reist noodgedwongen met de kinderen mee naar hun heilige missie. Een spannend, leerzaam en ontroerend verhaal. Het fijne aan het personage Dolf is dat hij respectvol blijft naar de kinderen. Qua kennis heeft hij natuurlijk een enorme voorsprong en hij leert de kinderen vaardigheden om te overleven.

Heb je zelf een favoriet jeugdboek? Deel het in de reacties. Mocht je trouwens een boek willen kopen, doe je lokale boekhandel een plezier en bestel het boek daar of direct bij de uitgever. Dan levert het hen én de auteurs tenminste iets op. Internetgiganten (zoals die dikke blauwe meneer) romen namelijk een hoog percentage van de aankoopprijs af.

LOVER draait uitsluitend op vrijwilligers en donaties. Wil je dat Nederlands oudste feministische tijdschrift blijft bestaan? Help ons door een (eenmalige) donatie. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd. Meer informatie vind je hier.
Meer LOVER? Volg ons op Twitter, InstagramLinkedin en Facebook