Lentetips van LOVER

LOVER tipt Beeld Margot Beekelaar
LOVER tipt Beeld Margot Beekelaar
Miranda Valkenburg (bestuursvoorzitter)

Geen zin om eieren te zoeken? Geen trek in feeststol of chocoladehazen? Verlost van de obligate paasbrunch met de familie vanwege de coronamaatregelen, maar vergeten een afspraak te maken bij de meubelboulevard? Geen nood. Komend weekend hoef je je niet te vervelen. Wij van LOVER hebben weer een aantal interessante boeken, series en podcasts voor je verzameld.

Boeken
Actrice en scenarioschrijfster Maike Meijer (Toren C) debuteerde eind vorig jaar met het hilarische en herkenbare Wen er maar aan. In dit fictieve dagboek registreert een werkloze actrice van middelbare leeftijd het kleine en grote verval in haar leven. De carrière staat op een laag pitje, de puberzoon wil uitvliegen en seks met de echtgenoot is een verplicht nummertje geworden. ‘Het is net als een halfjaarlijkse controle bij de tandarts, alleen dan minder vaak.’

In Alleen in Iran beschrijft de Zweedse ultraloopster Kristina Paltén haar maandenlange hardlooptocht door Iran. Door alle negatieve publiciteit over moslims merkte Kristina dat ze onbedoeld vooroordelen begon te ontwikkelen. Ze besloot daarop om in haar eentje hardlopend Iran te doorkruisen met als doel meer begrip te krijgen en te creëren. Ze liep in 59 dagen 1840 kilometer in een land waar vrouwen nauwelijks rechten hebben. Kristina beschrijft hoe ze mensen wist te motiveren op haar tocht en de vriendelijkheid waarmee zij ontvangen werd door de Iraanse bevolking. Meer dan eens hoorde ze de zin na terrorist, oftewel ‘ik ben geen terrorist’, wat aangeeft hoe diep de impact is van de westerse media. Alleen in Iran ontkracht vele vooroordelen tegen moslims en is tevens een portret van een sterke, onafhankelijke vrouw die ondanks vele tegenslagen haar doel weet te bereiken.

Sofie Lakmaker (1994) debuteerde vorige maand met het overrompelende De geschiedenis van mijn seksualiteit. Deze roman in het genre coming of age is een ingenieus en vermakelijk weefsel van anekdotes, herinneringen en beschouwingen, ogenschijnlijk geschreven met een gemak dat je zelden ziet bij zulke jonge auteurs.

Hoe maken we van sociale rechtvaardigheid een plezierige menselijke ervaring? Hoe zorgen we ervoor dat we met niet minder genoegen nemen dan een vervullend leven? Adrienne Maree Brown vindt het antwoord in wat ze Pleasure Activism noemt, een politiek van genezing en geluk. Voortbouwend op de zwarte feministische traditie gaan de bijdragers aan dit boek de uitdaging aan om de basisregels van activisme te heroverwegen.

Wie op zoek is naar een origineel kraamcadeautje, kunnen we de serie Baby Loves Science van harte aanbevelen. De hardkartonnen boekjes simplificeren ingewikkelde concepten, zodat de dreumes op wetenschappelijk verantwoorde wijze kennismaakt met programmeren, ruimtevaarttechnologie of kwantumfysica. Degene die voorleest, steekt er ook nog iets van op.

Series
It’s a Sin is een onderhoudende Britse serie over een groep vrienden in Londen in de jaren 80 van de vorige eeuw. In de bruisende LGBTI+ scene viert een groep homoseksuele jongeren hun vrijheid, het leven en de liefde. Tegelijkertijd worstelen ze met vastgeroeste vooroordelen en afkeuring door hun omgeving. De personages zijn van diverse afkomst en geven samen goed weer hoe er tegen homoseksualiteit werd aangekeken. Dan vallen de eerste AIDS-slachtoffers. Met de kennis van nu is het tenenkrommend om te zien hoe de reacties in die begintijd van AIDS waren, variërend van ongeloof, scepsis en bagatellisering tot geloof in hogere machten en complotten. Het behoeft geen betoog dat er parallellen zijn met de huidige coronapandemie.
Een serie met veel vaart en humor, maar wees voorbereid op hartverscheurende scenes. It’s a Sin is te zien op NPOplus.

De twee seizoenen van Anne+ staan sinds kort in zijn geheel op Netflix. Makers Maud Wiemeijer, Valerie Bisscheroux en Hanna van Vliet zijn zelf queer, wat garant staat voor een authentieke queer-representatie. Hoofdpersoon Anne is namelijk queer en blikt terug op haar relaties. Ook belicht de serie de relaties van haar vrienden en hun partners. Hierdoor wordt duidelijk dat liefde zeer veelzijdig is en dat er diverse manieren zijn om relaties vorm te geven en te ervaren. Bovendien worstelt Anne met het opbouwen van haar carrière, als pas afgestudeerde jongere. Voor wie geen genoeg van Anne+ kan krijgen: er is een film in de maak!

Het eerste seizoen van Special staat al een tijdje op Netflix en verdient meer aandacht dat de serie tot nu toe krijgt. De hoofdrol wordt gespeeld door Ryan O’Connell, die ook de autobiografie schreef waarop de serie is gebaseerd. Ryan is homoseksueel en heeft cerebrale parese. Hoewel de serie is gebaseerd op waargebeurde feiten, is Ryan in de serie een fictief karakter. Het bijzondere aan deze serie is allereerst de representatie - kinderen met een beperking zien weinig voorbeelden op tv - en het feit dat de beperking niet geacteerd is: disability is not a costume.

Artikelen
Deze maand overleed Nawal el Saadawi (1931-2021), een Egyptische gynaecologe, feministe, activiste en schrijfster. Vanwege haar kritiek op misstanden in de Egyptische samenleving ondervond ze veel weerstand. Ze werd meermaals ontslagen, is gevangengenomen en kreeg een fatwa over zich heen. Mona Eltahawy schreef een vlammend essay over deze moedige en strijdbare vrouw: A Savage and Dangerous Woman: Nawal el Saadawi

Marius Engelbrecht publiceerde onlangs een boeiende longread over waarom complottheorieën niet kloppen. Wanneer er gekscherend over klimaatgekkies en viruswappies wordt gegrapt, wordt vergeten hoe schadelijk complotverhalen, nepnieuws en desinformatie zijn. Hulpverleners en activisten zijn veel tijd en energie kwijt aan het corrigeren en weerleggen van leugens. Dit gaan ten koste van hun echte werk: mensen helpen en onrecht bestrijden.

In de brief Aan mijn witte vrienden spreekt Emma Cirpka haar angst uit naar aanleiding van de recente verkiezingsuitslag. Onderwerpen die de revue passeren, zijn onder meer antisemitisme, homofobie, racisme, seksueel geweld en vrouwenhaat.

Deze week maakte Feyenoord bekend dat de club komend seizoen mee gaat doen aan de Eredivisie Vrouwen. Mooie aanleiding om het artikel van Bert Wagendorp uit 2019 nogmaals onder de aandacht te brengen. Alhoewel we de titel ‘Waarom vrouwenvoetbal het nieuwe mannenvoetbal is’ niet unaniem kunnen waarderen, is de strekking nog steeds actueel. Vrouwen voetballen zoals voetbal bedoeld is: meer spelplezier, minder schwalbes, meer lol, minder aanstellerij, meer samenwerking, minder egotripperijtjes, meer sportiviteit, minder overtredingen.

Documentaires
Op 29 maart van dit jaar overleed meervoudig kampioene snowboarden Bibian Mentel op 48-jarige leeftijd. NOS-verslaggever Edwin Peek volgende haar zes jaar lang, tijdens de Paralympische Spelen en in haar strijd tegen kanker. De documentaire Durf te dromen is te zien op NPOstart.

Op NPOplus vind je de vierdelige documentaireserie Surviving Jeffrey Epstein. Gelardeerd met archiefmateriaal verhaalt de serie over het jarenlange misbruik door de onaantastbaar lijkende Epstein. Een aantal vrouwen die als jong meisje slachtoffer van hem werden, vertelt uitvoerig over hun ervaringen. Duidelijk wordt eens te meer de gruwelijke rol van de omgeving, die niet alleen wegkeek maar ook faciliteerde.

Podcasts
In de podcastaflevering Schaamte in bed vertelt seksuologe, relatietherapeute en psychologe Nynke Nijman hoe onzekerheid en schaamte voor een hoop seksuele obstakels kunnen zorgen.

De podcast New Female Leaders laat vrouwelijke rolmodellen en experts aan het woord. De rolmodellen vertellen hoe ze invulling geven aan hun leiderschap en de experts gaan dieper in op bepaalde onderwerpen.

In de WOMEN Inc. podcast komen mensen aan het woord die te maken hebben met ongelijke kansen op de arbeidsmarkt, in de gezondheidszorg, in de media, in het onderwijs, enzovoort. In de meest recente aflevering is dat cameravrouw Myrthe Mosterman. Zij won in 2020 als eerste vrouw een Gouden Kalf voor Beste Camera en vertelt over haar loopbaan, haar successen en de onzekerheid die een focus op haar sekse kan opleveren.

Heb je zelf een tip? Deel het in de reacties. Mocht je trouwens een boek willen kopen, doe je lokale boekhandel een plezier en bestel het boek daar of direct bij de uitgever. Dan levert het hen én de auteurs tenminste iets op. Internetgiganten (zoals die dikke blauwe meneer) romen namelijk een hoog percentage van de aankoopprijs af.

LOVER draait uitsluitend op vrijwilligers en donaties. Wil je dat Nederlands oudste feministische tijdschrift blijft bestaan? Help ons door een (eenmalige) donatie. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd. Meer informatie vind je hier.
Meer LOVER? Volg ons op Twitter, InstagramLinkedin en Facebook