LOVER-tips voor een lang weekend

LOVER tipt Beeld Margot Beekelaar
LOVER tipt Beeld Margot Beekelaar
Miranda Valkenburg (bestuursvoorzitter)

Wisselvallig met temperaturen onder het langjarige gemiddelde. Dat is de weersverwachting voor het komende lange Hemelvaartsweekend. Een goede reden om lekker binnen te blijven met een goed boek of een fijne film. Wij van LOVER hebben weer een aantal interessante lees-, luister- en kijktips voor je verzameld.

Boeken
In het Young Adult-boek Zomerburen van Rianne Robben maken we kennis met Olivia. Ze is net klaar met school, heeft een vriendje en wil gaan studeren. Maar dan laat dat vriendje het afweten en moet Olivia opnieuw bedenken wat ze met haar toekomst wil. Tijdens een lange logeerpartij bij haar opa en oma in Drenthe trekt ze veel op met buurmeisje Ilse, die op meisjes valt. Zomerburen is een geloofwaardig verhaal, goed geschreven, met veel aandacht voor alles wat met LHBTI+ en jongeren te maken heeft. Extra leuk is dat dit zich nu eens niet afspeelt in een grote, hippe stad, maar in een gewoon Drents dorp met schuurfeesten en al.

Net als het overgrote deel van de Russische intelligentsia verwelkomde Teffi de revoluties van 1905 en 1917. Na de machtsovername door de Bolsjewieken in 1918 werd echter al snel duidelijk dat zij, met haar adellijke afkomst en haar onafhankelijke, scherpe geest, groot gevaar liep te worden gearresteerd. In Herinneringen.Van Moskou naar de Zwarte Zee - 1919 geeft Teffi een indringend beeld van de gruwelijke jaren na de Russische Revolutie en de harde omstandigheden waarin zij en vele anderen in eigen land op de vlucht waren in de vaak ijdele hoop op een menswaardig leven.

Dagen zonder eind van Sebastian Barry speelt zich af tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. De jonge Thomas vlucht tijdens de Hongersnood in Ierland naar de VS, waar hij samen met zijn partner John dienst neemt in het leger. In een keiharde wereld vol geweld moeten de twee geliefden zien te overleven. Een even heftig als onvergetelijk verhaal, met prachtige beelden en sublieme zinnen, wreed en liefdevol tegelijk.

Series
De dramaserie Grand Army (Netflix) speelt zich af op een high school in Brooklyn. Het verhaal is gebaseerd op het toneelstuk Slut van Katie Cappiello, die haar ervaringen als lerares daarin verwerkte. De serie toont meer dan de gebruikelijke tienerperikelen op het gebied van vriendschap en liefde. Racisme, seksisme, homoseksualiteit, armoede, victim blaming, slut shaming, geweld en social justice komen allemaal aan bod.

Het vierde seizoen van de succesvolle serie The Handmaid’s Tale staat sinds kort op Videoland. Alhoewel critici er kanttekeningen bij plaatsen en het verhaal nog maar weinig met het originele boek van Margaret Atwood te maken heeft, is het voor diehard fans weer een bingewaardig seizoen. Naar verluidt komt er nog eenmaal een vervolg: seizoen 5 zal gebaseerd worden op Atwood’s opvolger van haar boek The Handmaid’s Tale: The Testaments.

Op NPOstart is De Roze Revolutie te volgen. In deze vierdelige docuserie onderzoekt Michiel van Erp de historie van de LHBTQIA+-beweging. Van de groeiende vrijheden in de jaren zeventig, de aidsgolf die erop volgde tot de steeds groter wordende intolerantie heden ten dage. Hoe staat het er nu voor? En wat betekenen die letters?

Artikelen
Microbiologe Rosanne Hertzberger publiceerde in NRC het artikel Van het vrouwenlichaam weten we te weinig. Gebrekkige kennis over het vrouwenlichaam blijkt onder meer uit de bijwerkingen van coronavaccins. Heftige allergische reacties en ernstige bloedstolsels - hoe zeldzaam ook - treffen voornamelijk vrouwen. Dit kwam in de testfase niet naar voren. De reden: vrouwen die deelnamen aan vooronderzoeken waren niet representatief, omdat zwangere, borstvoedende, menstruerende en anticonceptieslikkende vrouwen hiervan waren buitengesloten.

Op OneWorld staat het artikel Hoe Nederland de eilanden racistisch behandelt van Natasja Gibbs. In ruil voor coronanoodhulp stelt Nederland onmogelijke eisen aan de Caribische delen van het koninkrijk. Gibbs legt uit dat deze houding onderdeel is van een patroon. Voorbeelden van een neokoloniale en racistische behandeling liggen al lange tijd voor het oprapen.

Tijdens Dodenherdenking hield Roxane van Iperen een toespraak die diepe indruk maakte. In Stemmen uit het diepe betoogt ze dat er na de oorlog een zelfbeeld ontstond dat niet klopte met de werkelijkheid. De kern ligt volgens Van Iperen in het ‘niet-weten’. Ze legt een genadeloze link met het heden en betoogt dat een collectieve identiteit niet kan leunen op een incompleet verhaal: “Of het nu gaat over trauma’s van de Tweede Wereldoorlog, Nederlands-Indië, de koloniale tijd, Srebrenica, de Molukkers of de veteranen: de last van het onbedwongen verleden wordt pas verlicht als de mythe plaatsmaakt voor weten. Dat vergt rouwarbeid. Afdalen, stil zijn en álle stemmen aanhoren, ook de diepste uithalen van smart en van angst.”

Films
Loving (Picl) is een op feiten gebaseerd drama dat zich afspeelt in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw in het zuiden van de VS. De zwarte Mildred en witte Richard worden verliefd en willen trouwen, maar interraciale huwelijken waren in die tijd bij wet verboden in Virginia. Mildred en Richard trouwen toch en worden vervolgens gearresteerd en uit de staat verbannen. Jaren later, wanneer de burgerrechtenbeweging op gang komt, spant het echtpaar een rechtszaak aan in de hoop de wetgeving te veranderen.

In Two Distant Strangers (Netflix) zien we hoe de jonge, zwarte Carter in een tijdlus terechtkomt en elke ochtend in de armen loopt van een witte agent. De twee mannen beleven, met kleine variaties, steeds dezelfde dag. Een dag die Carter telkenmale noodlottig wordt. De ene keer wordt hij doodgeschoten, de andere keer wordt hij gewurgd. De korte film is een treffende verbeelding van het permanente gevaar dat zwarte Amerikanen lopen en de angst die ze dagelijks voelen.

Op NPOplus is het Pools-Deens drama Ida te zien. Deze film uit 2013, bekroond met een Oscar, speelt zich af in de jaren zestig. Anna staat op het punt om haar geloftes af te leggen bij de kloosterschool waar ze ooit werd aangenomen als wees. Dan blijkt dat ze nog familie heeft. Samen met haar tante gaat ze op zoek naar haar verleden. Anna ontdekt dat ze van joodse afkomst is en dat haar echte naam Ida luidt. Ze wordt geconfronteerd met de grimmige waarheid over haar familie en hun ontberingen tijdens de nazibezetting van Polen.

Buladó (Netflix) won in 2020 een Gouden Kalf voor Beste Film. De film speelt zich af op Curaçao en vertelt het verhaal van de elfjarige Kenza, die opgroeit bij haar rationele vader en spirituele grootvader. De twee mannen hebben verschillende visies op het leven. Vader wil dat Kenza goed Nederlands leert om carrière te kunnen maken. Grootvader, die zich verbonden voelt met magie en zijn Caribische roots, spreekt uitsluitend Papiaments. Gevangen tussen deze twee werelden voelt Kenza zich vooral eenzaam in het verdriet om haar overleden moeder. Een prachtige, persoonlijke vertelling van regisseur Eché Janga.

In Moxie (Netflix) start de verlegen tiener Vivian een feministische revolutie op haar school. Geconfronteerd met seksisme in de klas en geïnspireerd door het punkverleden van haar moeder brengt ze een strijdlustig pamflet uit. Moxie is niet de meest realistische film - seksisme los je niet ‘even’ op - en de karakters blijven oppervlakkig en eendimensionaal, maar leuk genoeg voor tussendoor op een regenachtige zondagmiddag.

Documentaires
De docuserie The Keepers (Netflix) draait om de onopgeloste moord op Catherine Cesnik, een non die lesgaf op een katholieke school in Baltimore. Al snel blijkt dat er veel meer slachtoffers zijn: schoolhoofd en priester Joseph Maskell misbruikte de jonge meisjes op zijn school. Mogelijk werd Cesnik vermoord, omdat zij het misbruik aan de kaak wilde stellen. Geen makkelijke documentaire om naar te kijken, maar goed opgebouwd als een boeiende true crime-serie.

In Mercury 13 (Netflix) maken we kennis met dertien vrouwen die begin jaren zestig astronaut wilden worden. De VS bereiden zich voor op ruimtereizen en maanlanding en zijn bezig met de selectie van astronauten. De dertien vrouwen ondergaan dezelfde testen als de mannen van NASA. Ze excelleren op alle fronten en komen beter uit de tests dan de mannen, maar vanwege vooroordelen worden ze niet geselecteerd. Na protesten en een juridische strijd komt NASA met een tenenkrommend argument: een van de selectie-eisen wordt dat kandidaten ervaring moeten hebben als straaljagerpiloot. Het wrange is dat de wet destijds vrouwen verbood om straaljagerpiloot te zijn. Het onverholen seksisme en de vaak denigrerende grappen doen je bloed af en toe koken tijdens het kijken naar deze documentaire. De teleurstelling van de vrouwen is nog steeds voelbaar en hun strijd herkenbaar.

Podcasts
Een van onze favoriete boekhandels, Savannah Bay, heeft een eigen podcast: Radio Savannah. Vanuit de winkel worden de mooiste boeken besproken met een special guest. Je vindt de afleveringen op Spotify, iTunes en uiteraard op hun website.

In COUPLEGOALS spreken queer koppel Mandy en Roos met allerlei verschillende stellen. Hoe leerden ze elkaar kennen? Waar maken ze ruzie over? Wat is er nou zo leuk aan de ander? En bestaat er eigenlijk wel zoiets als 'couple goals'?

Heb je zelf een tip? Deel het in de reacties. Mocht je trouwens een boek willen kopen, doe je lokale boekhandel een plezier en bestel het boek daar of direct bij de uitgever. Dan levert het hen én de auteurs tenminste iets op. Internetgiganten (zoals die dikke blauwe meneer) romen namelijk een hoog percentage van de aankoopprijs af.

LOVER draait uitsluitend op vrijwilligers en donaties. Wil je dat Nederlands oudste feministische tijdschrift blijft bestaan? Help ons door een (eenmalige) donatie. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd. Meer informatie vind je hier.
Meer LOVER? Volg ons op Twitter, InstagramLinkedin en Facebook