LOVER Tipt #10 2022

LOVER Tipt - Marlijn Metzlar
LOVER Tipt - Marlijn Metzlar
Willemijn Roodbol (redacteur)

Deze maand dompelen we je onder in het leven van David Bowie en Frida Kahlo. Daarnaast werpen we ook taboes aan de kant met Damn Honey in hun nieuwe theatertoer, leren we je over het leven van de Franse Annie Ernaux en maken we tijd voor een tripje naar de Kunsthal in Rotterdam.

Bezoeken
Damn Honey gaat naar het theater. In oktober en november vult het duo Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen - van de gelijknamige podcast Damn Honey en meerdere boeken - theaterzalen door heel Nederland. Damn Honey staat bekend om het omverschoppen van ‘het geaccepteerde’ en aandacht te vragen voor onbelichte problemen waar vrouwen (en iedereen die zich hiermee identificeert) mee moeten dealen. In deze theatervoorstelling hebben Hagen en Van Voorthuizen het over taboes en laten ze zien hoe bizar sommige ‘normale zaken’ zijn, aan de hand van eigen ervaringen. Verwacht slecht geacteerde sketches, experimentele dans, veel zelfspot, een lach en misschien zelfs een traan. Voor locaties en speeltijden bekijk de website.

Op 21 oktober gaat De jarenvan regisseur Eline Arbo in première in Theater aan het Spui in Den Haag. Voor haar nieuwste voorstelling bij Het Nationale Theater bewerkt Arbo de autobiografische bestseller van de Franse auteur Annie Ernaux. In De jaren spelen Hannah Hoekstra, Nettie Blanken, Tamar van den Dop, Mariana Aparicio en June Yanez de rol van één vrouw tegen de achtergrond van een in hoog tempo veranderende wereld en in verschillende fases van haar leven. Ze groeit op tussen het puin van de Tweede Wereldoorlog, ontworstelt zich aan haar middenstandsmilieu en wordt schrijfster met een scherp politiek en sociaal bewustzijn. Aan de hand van foto’s, muziek en nieuwsberichten vertelt ze over emancipatie, vrouw-zijn, seksualiteit, klassenverschillen en individuele kansen. De hyperpersoonlijke geschiedenis van een Franse vrouw wordt zo een universele biografie van het naoorlogse West-Europa.

Tot 30 oktober is de tentoonstellingHere We Are! te zien in de Kunsthal Rotterdam. Een viering van ruim honderd vrouwen die bepalend zijn voor design: van juwelen, tot meubels en textiel. Hedendaagse invloedrijke vrouwen, maar bijvoorbeeld ook Bauhauspioniers. Sommige vrouwen uit de tentoonstelling maakten hun legendarische werken in de schaduw van hun mannelijke collega’s, maar er zijn ook vrouwen die al erkenning kregen tijdens hun leven. Een voorbeeld hiervan is het eerste vrouwelijke afdelingshoofd van het Bauhaus Gunta Stölzl. Here We Are! belicht verschillende soorten design uit verschillende tijdsvlakken, maar wel met vrouwen in de hoofdrol.

Kijken
Ziggy Stardust a.k.a David Bowie: er is al een hoop over hem geschreven en gemaakt. Alsnog kan de muziekdocumentaire Moonage Daydream je verrassen (nu in de bioscoop). Ook voor niet fervente Bowiefans is het de moeite waard. David Bowie was een Britse zanger en acteur en wordt gezien als een van de invloedrijkste rockmuzikanten. In de documentaire volg je schematisch zijn levenslijn in de vorm van een muzikale collage met weinig tekst. Je ziet hoe hij zijn songteksten aan stukken knipt en vervolgens willekeurig onder elkaar legt. Er zijn nooit eerder vertoonde concertopnames en home video’s. En in de documentaire zie je hoe hij als Ziggy Stardust als een van de eerste beroemdheden openlijk zijn biseksualiteit bekendmaakt en experimenteert met zijn androgyne uiterlijk. Dompel je onder in het chaotische Moonage Daydream en laat alle kleuren, animaties en muziek op je afkomen.

Getalenteerd, feministisch, onverschrokken, broos, verleidelijk, sterk. Dit zijn zomaar wat woorden die bij mij opkomen als ik aan Frida Kahlo denk. Als toonbeeld van kracht en zelfstandigheid komt ze tegenwoordig overal in terug. Koffiekopjes, tassen, dekens, tafelkleden: je kunt het zo gek niet bedenken of je ziet haar portret met opgestoken haar, een bloemenkrans en een doorlopende wenkbrauw. Toch geeft het programma Krabbé zoekt Kahlo (elke dinsdag bij NPO) je nieuwe inzichten in haar leven, met en zonder haar partner Diego. Jeroen Krabbé volgt haar levensloop en reist naar de plekken waar zij ook gelopen heeft. Eerst als jong meisje met polio in Mexico, dan haar aanrijding en ziekbed, dan door naar de VS met haar geliefde Diego tot ten slotte de ontdekking van haar seksualiteit als alleenstaande vrouw. Krabbé heeft onbekende foto’s bij zich en vertelt op een manier waardoor je wil blijven kijken.