Lover Tipt #13 2022

Willemijn Roodbol (redacteur)

Wat is er dan fijner om lekker op de bank te kruipen met een goed boek of een fijne film. Een documentaire over de geschiedenis van zwart verzet in Nederland, een audiotour langs feministische plekken in Utrecht of een paar fijne films in de bioscoop. Er is weer genoeg te zien, lezen en luisteren.

Boeken
In haar autobiografische boek  Omdat ze leven vertelt Brecht de Backer over de strijd die ze heeft moeten leveren om als alleenstaande, lesbische vrouw een kindje te krijgen. Ze beschrijft haar pogingen: van pleeg- en co-ouderschap tot speeddaten met andere wensouders. Via een Deense spermabank slaagt ze er uiteindelijk, met veel moeite, in tóch zwanger te raken. Het is een poëtisch en eerlijk debuut over queer zijn en alleenstaand met een kinderwens.

Tot nu toe heeft de wondere wereld van de seksverhalen Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen (feministisch duo DAMN, HONEY) vaak teleurgesteld. Deze verhalen zijn vaak verteld vanuit de mannenblik en met een cis- en heteronormatieve insteek. De auteurs besloten met  Damn Horny  het heft in eigen handen te nemen en een erotische bundel samen te stellen met verhalen waar ze zelf heet van worden, geschreven door hun favoriete feministen. Damn horny is een verzameling van diverse seksverhalen: queer en ver weg van de eeuwige male gaze. Met verhalen van onder andere Babs Gons, Alma Mathijsen, Tatjana Almuli, Stella Bergsma en Simon(e) van Saarloos.

Podcast
Wat is er fijner dan om er op een zonnige winterdag op uit te trekken. Ben je in Utrecht? Dan hebben we een leuke tip voor je. De Universiteit Utrecht heeft een audiotour gemaakt langs verhalen over emancipatie en feminisme in de stad. De audiotour Met terugwerkende kracht is gemaakt ter ere van Internationale Vrouwendag, maar natuurlijk nog steeds relevant. Zes podcastafleveringen nemen je mee door de stad. Naast de audiotour is er een routekaart gemaakt, zodat je de route kunt volgen. Alles is gratis te downloaden via  deze link.

Documentaires
In de documentaire  Ga terug en haal het  kijkt Clarice Gargard naar de geschiedenis van zwart verzet in Nederland. De Black Lives Matter-demonstraties van juni 2020 waren de grootste antizwartracisme-protesten ter wereld en hebben de wereld op zijn kop gezet. In Ga terug en haalhet vraagt Gargard zich af of dit een kantelpunt voor verandering was. Om daar antwoord op te geven maakt ze een reis door tijd en ruimte. Ze haalt in Nederland, Suriname en Curaçao herinneringen op van alledaagse verzetsstrijders, in de hoop dat die haar iets over de toekomst kunnen vertellen. Ga terug en haal het was op 28 november te zien en is nu terug te kijken via NPO Start.

Een bekroonde documentaire is  Pray Away  op Netflix. In deze documentaire vertellen overlevenden en voormalige leiders van een zogenoemde 'conversion therapy'-beweging over de schade die dit aanricht binnen de LHBTI-gemeenschap. Deze beweging geloofde dat als je homoseksueel 'bent geworden' er iets met je gebeurd moet zijn en dit moet dus ook weer terug te draaien zijn. Ouders volgen het programma Exodus, om hun kinderen helpen te 'genezen' van hun seksuele voorkeur. Het is een aangrijpende documentaire, waarin wederom een verknipt deel van de Amerikaanse samenleving tentoon wordt gesteld.

Bioscoopfilms
Wuthering Heights is een naam waar je vast al een keer van gehoord hebt. Dit boek is in 1847 geschreven door Emily Brontë. Nu in de bioscoop draait de film Emily  over het leven van deze schrijfster. We volgen haar leven in het heuvelachtige landgoed waar ze woont in Engeland. Een onstuimige romance, verdriet en concurrentiestrijd met haar zussen Charlotte en Anne. Emily Brontë wordt gespeeld door Emma Mackey, die je misschien herkent als Maeve van Sex Education. Het is een lange film, maar je kan wel volledig wegdromen in het landschap en het leven van een jonge vrouw die zich wil vrij vechten van wat er van haar verwacht wordt. Ze schrijft gedichten en boeken, heeft een affaire met een geestelijke, een tatoeage en rolt van de heuvels af met al haar jurken omhoog. Zoals ze op de website van Cineville al schreven: "Laat die Emily Brontë-revival maar komen."

Daarnaast draait de film  Good luck to you, Leo Grande  ook alweer een tijdje in de grote filmhuizen. Nancy Stokes (Emma Thompson) is een 55-jarige weduwe die alleen seks heeft gehad met haar echtgenoot en nog nooit een orgasme heeft ervaren. Nancy boekt een hotelkamer en huurt de knappe, jonge sekswerker Leo Grande (Daryl McCormack) in. De hele film speelt zich af in de hotelkamer en na meerdere ontmoetingen ontstaat er een steeds intiemere band tussen Nancy en Leo. Er volgen intense gesprekken en opbloeiende zelfliefde bij Nancy. Emma Thompson is altijd al een steractrice geweest, maar ook deze rol speelt ze fenomenaal.