LOVER Tipt #1 2023

redactie • 28 jan 2023

Op zoek naar een goed boek, een fijne film of een interessante documentaire? Weten welke podcasts en socials je absoluut niet wil missen? Zin in een theatervoorstelling of museumbezoek? LOVER heeft weer een aantal mooie tips voor je verzameld.

IN YOUR FACE - expositie
In de expositiereeks about A woman gaan kunstenaressen in dialoog over hun positie in de kunstwereld. Tijdens Rotterdam Art Week 2023 organiseert about A woman een expositie met zelfportretten. Vrouwelijke kunstenaars zijn immers nog steeds te weinig zichtbaar. De organisatie maakt daarom een statement door hen in Rotterdam letterlijk een gezicht te geven. De portretten zijn te koop voor 150 euro per stuk. Hiervan gaat 100 euro naar de kunstenares en 50 euro naar een stichting die zich inzet voor kinderen in Oekraïne.

Data: 9 tot en met 12 februari 2023
Open: 11:00 tot 17:00 uur
Adres: Wilheminakade 701, Rotterdam
Toegang is gratis

VROUWEN IN BAD - theater
Voor de tweede maal organiseert theatergroep Female Economy VROUWEN IN BAD: een voorstelling, workshop en retraite in één. In dit transformerende theaterritueel laat je je als publiek letterlijk in een warm bad glijden en onderga je vijf besloten theatrale workshopsessies, samen met in totaal veertig vrouwen. Tijdens deze retraite gidsen grote namen als Adelheid Roosen, Anna Drijver, Nazmiye Oral en Naomi van der Linden, onder regie van Ola Mafaalani, je door een inspirerende reis. In een sprookjesachtige setting ontdoen deelnemende vrouwen zich van hun functies, rollen en patronen. Ontdaan van alle opsmuk ontvouwt zich een safe space waar ze door middel van theater en (cursus)opdrachten in vijf sessies hun positie in het patriarchaat bevragen en herdefiniëren.

Data: 22 februari – 25 maart 2023
Tijd: 18:00 – 21:00 (wekelijks, keuze uit woensdag-, donderdag- of zaterdagreeks)
Prijs: 1.550 euro voor 5 besloten sessies (inclusief eten en drinken)
Locatie: ’t Kromhout Museum, Amsterdam
Aanmelden kan hier

Vagina Museum
Mocht je (weer) eens in Londen zijn, breng dan een bezoek aan het Vagina Museum. Dit museum, dat in 2017 als pop-up startte, heeft sinds 2019 een vaste locatie in Camden Market en sinds vorig jaar een tweede locatie in Bethnal Green. Het museum wil kennis over gynaecologische anatomie verspreiden, stigma’s wegwerken en praten over gynaecologische zaken normaliseren. Ook stelt het heteronormatief en cisnormatief gedrag ter discussie en draagt het intersectionele, feministische en trans-inclusieve waarden uit.

Geen zin of tijd om naar Londen te gaan? Niet getreurd. Het Vagina Museum is zeer actief op de socials en plaatst met regelmaat hilarische weetjes en interessante feitjes. Lees bijvoorbeeld deze uitleg op twitter over waarom sommige schilders de bijbelse Maria Magdalena afbeelden met weelderige lichaamsbeharing.

Het Vagina Museum in Londen in geopend van woensdag tot en met zondag, van 10.00 tot 18.00 uur, en de toegang is gratis.

Socials
Tot slot tippen we nog enkele accounts op de socials.

Drew Afualo – TikTok
Drew Afualo reageert op online vrouwenhaat en onverdraagzaamheid en neemt daarbij geen blad voor de mond. Menig misogyne bully loopt liever een paar straten om dan zich door haar te laten interviewen. Afualo heeft bijna acht miljoen volgers op TikTok en heeft een eigen podcast met de titel ‘The Comment Section’. Meer weten? Lees dit interview met haar.

Roe v Bros– Instagram
In Roe v Bros interviewt Tiffany Springle mannen om te achterhalen hoeveel zij kennis zij hebben van vrouwenlichamen. Zo stelt ze vragen als ‘Waarom zijn er verschillende maten tampons?’ en ‘Wat is gevoeliger? De clitoris of de penis?’ De filmpjes zijn flink gemonteerd, maar dat maakt ze niet minder hilarisch.

The bar for men is so low it’s a tavern in hades – Facebook
We kennen allemaal de situatie waarin een man de hemel in wordt geprezen voor gedrag dat normaal, vanzelfsprekend of simpelweg niets bijzonder is. Gedrag waarvoor vrouwen géén lof ontvangen. Denk aan de luier verschonen van je eigen kind of een kapotte lamp vervangen zonder dat je partner jou daar drie keer aan hoeft te herinneren. In deze facebookgroep staat die dubbele moraal centraal. Het gaat vooral om de overdreven reacties van de maatschappij op gewoon gedrag van mannen, niet om het gedrag zelf, want daar is meestal niks mis mee.

Gender pay gap bot - twitter
Dit Britse twitteraccount rekent fijntjes af met organisaties die zichzelf op de borst kloppen vanwege hun diversiteits- en inclusiebeleid. Organisaties die bijvoorbeeld op Internationale Vrouwendag trots tweeten over hun vrouwelijke personeel of die hun steun betuigen aan eenieder die strijdt tegen ongelijkheid, kunnen rekenen op een analyse van hun eigen salariskloof.
Zo tweette het Royal College of Surgeons of England deze maand: ‘Celebrate International Womens Day with us! Join us for an evening networking reception at the College, celebrating the achievements of women in surgery.’ De Gender pay gap bot retweette dit met de opmerking: ‘In this organisation, women's median hourly pay is 17.2% lower than men's.’