LOVER Tipt #2 2023

redactie • 18 feb 2023

Op zoek naar een goed boek, een fijne film of een interessante documentaire? Weten welke podcasts en socials je absoluut niet wil missen? Zin in een theatervoorstelling of museumbezoek? LOVER heeft weer een aantal mooie tips voor je verzameld.

Onze man bij de Taliban – televisie
De vierdelige serie Onze man bij de Taliban is zeker de moeite waard om terug te kijken. Na het succes van Onze man in Teheran is journalist Thomas Erdbrink ditmaal naar Afghanistan vertrokken. Hij duikt in het leven van de Afghanen onder het regime van de Taliban, spreekt met Talibanstrijders en met vrouwen over het leven nu. Kleine side note: momenteel is het leven voor vrouwen nog ondragelijker dan tijdens het maken van de serie. Onze man bij de Taliban geeft je een echte inkijk in het dagelijkse leven in Afghanistan. Met onder andere het verhaal van een nieuwspresentatrice die voor gevaar voor eigen leven het journaal presenteert. Gevaarlijk omdat ze slechts een hoofddoek draagt en geen gezichtsbedekkende kleding, maar vooral omdat vrouwen niet mogen werken. En het verhaal van een studente op een illegale meisjesschool die de heldhaftige woorden spreekt: “De Taliban is bang voor vrouwen, omdat ze weten dat wij veel sterker zijn dan de – ongeschoolde - Taliban.”

Wat de fak- boek
Maryam Hassouni werd op haar vijftiende bekend als Dunya in de televisieserie Dunya & Desie. Ook won ze als eerste Nederlandse actrice een Emmy Award. Toch staat iets haar tegen in haar loopbaan als actrice: door alle clichématige verhalen en intimidatie herkende ze zichzelf nooit écht in een rol. Het acteren wordt voor haar ondragelijk door de schaduwzijde van de tv- en filmwereld waarin seksisme, racisme en grensoverschrijdend gedrag dagelijkse kost zijn. Ze deelt in haar boek Wat de fak haar ervaringen als actrice.

Doe het toch maar - poëzie
In haar geëngageerde poëziebundel Doe het toch maar weet Babs Gons de vinger op pijnlijke plekken te leggen. Haar gedichten gaan rechtstreeks je hart en hoofd in en blijven daar rondzingen. Of het nu gaat over vrouw-zijn, het slavernijverleden, afkomst, de liefde in al haar verscheidenheid of de kwetsbare positie van de kunsten. Babs Gons (1971) is dé koningin van spoken word. Ze is schrijver, performer, Parool-columnist, theatermaker, host en docent. Een selectie van haar eigen teksten verscheen eerder onder de titel Hoe kan het toch? In 2018 ontving ze voor haar jarenlange werk binnen de culturele sector de Black Achievement Award in de categorie Kunst en Cultuur. Haar boek HARDOP kwam uit in 2019. Hierin brengt ze achttien toonaangevende performers uit de spoken word-scene over het voetlicht. In april 2021 is haar dichtbundel Doe het toch maar verschenen die vervolgens werd genomineerd voor de Herman de Coninckprijs.

Feminisme gaat over meer dan de orgasmekloof – artikel
Madeleijn van den Nieuwenhuizen en Lotte Houwink ten Cate publiceerden een interessant essay in De Volkskrant over het steeds oppervlakkiger worden van het feminisme door kapitalisme en social media: Feminisme gaat over meer dan de orgasmekloof. Aanleiding van het artikel was het ontslag van directeur-bestuurder Kaouthar Darmoni van Kennisinstituut Atria vanwege seksueel grensoverschrijdend gedrag en het creëren van een angstcultuur binnen Atria. Volgens de schrijfsters is het hedendaagse feminisme bijna volledig losgekomen van haar collectivistische en radicale verleden van de Vrouwenbeweging. Er wordt aan talkshowtafels alleen aandacht besteed aan 'hippe onderwerpen', maar over bijvoorbeeld nijpende armoede bij alleenstaande moeders wordt met geen woord gerept. Tepelfemisme, zo noemen ze het oppervlakkiger worden van de feministische dialoog. Daarnaast gaan discussies vaak over persoonlijke problematiek en er is weinig interne of onderlinge kritiek binnen het feminisme. Dat was voorheen wel anders. Archieven en instituten zoals Atria bewaken niet alleen de continuïteit, maar ook bewaarplaatsen van complexiteit en denkkracht. Hopelijk bieden zij ook inspiratie om het feminisme te vernieuwen. Wordt het tijd voor een nieuwe golf?

Vrouwenmoord – podcast
Esther Monsma wil met haar podcast Vrouwenmoord een gezicht geven aan vrouwen die slachtoffer zijn geworden van femicide. Eva Veerman (28), Nadine Beemsterboer (20) en Hümeyra (16) zijn misschien namen die je wellicht kent uit het nieuws, maar wie waren of zijn deze vrouwen en wie zijn de mensen die achterblijven? In de afleveringen komen zowel nabestaanden als slachtoffers aan het woord. Femicide is een relatief nieuw begrip in Nederland, ondanks de choquerende cijfers. Volgens Atria worden er gemiddeld 44 vrouwen per jaar vermoord in Nederland, puur vanwege het feit dat ze een vrouw zijn. Femicide maakt geen onderscheid tussen kleur, afkomst, sociale klasse of religie. De enige gemeenschappelijke deler is een moorddadige (ex)partner. Met de podcast wil Monsma onderzoeken wie de vrouwen zijn die dit overkomt en waarom het zo vaak blijft gebeuren. Het zijn heftige afleveringen met veel gruwelijke details. Wees hierop voorbereid wanneer je gaat luisteren.