LOVER Tipt #3 2022

LOVER Tipt - Marlijn Metzlar
LOVER Tipt - Marlijn Metzlar
Willemijn Roodbol (redacteur)

Naast genieten van de lente is het ook lekker om even weg te kunnen dromen bij een goede film of een goed toneelstuk. Deze LOVER Tipt staat in het teken van lekker kijken. Van de tienerserie Euphoria, kunst van Wiebke Siem tot een documentaire van Stella Bergsma over borsten.

Vrouwen met pit
Het Amsterdamse TapasTheater presenteert deze maand haar 200ste productie: de voorstelling Frieda. Een muzikale ode aan Frieda Belinfante: zij was celliste en de eerste Nederlandse vrouw die haar eigen symfonie orkest dirigeerde. Ze was een pionier voor vrouwen in de kunsten en speelde een actieve rol in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. De voorstelling wordt gespeeld door Esther Lindenberg, het script is van Sietse Remmers en de regie ligt in handen van Sytske van der Ster (o.a. De Co-assistent en Heer & Meester). De voorstelling is van 13 tot en met 24 april te zien.

De 31-jarige Andy Oliver werkt als telefoniste bij de alarmcentrale van de politie. Tijdens een lunch met haar moeder (Toni Collette) belanden ze in een aanslag. Op het moment dat de schutter Andy wil doodschieten, grijpt Laura in en vermoordt ze hem vakkundig. Dit is de opmaat van Andy’s zoektocht naar haar moeders dubieuze verleden en verborgen identiteit. De serie Pieces of Her is gebaseerd op het gelijknamige boek van Karin Slaughter en met maar acht afleveringen perfect voor een regenachtige zondagmiddag. De miniserie is te zien op Netflix.

Toch liever iets luchtigers om weg te kijken? Dan is de Amerikaanse tienerserie Euphoria misschien wel wat voor jou. Euphoria op HBO Max is gebaseerd op de gelijknamige Israëlische televisieserie uit 2012. In de serie volgen we de verhalen van middelbare scholieren die in aanraking komen met onder andere hun seksualiteit, bipolaire stoornissen, gender transformaties en drugs. Zoals we HBO kennen, is ook deze serie rauw, alternatief, donker en maatschappijkritisch. De serie gaat je dus, anders dan de meeste nietszeggende tienerseries, niet in de koude kleren zitten.

Ongelijkheid en ‘meskina’
Wat als we stoppen met praten over ongelijkheid en onrecht in de samenleving, maar er over gaan lachen? Dat is de insteek van het satirische sketchprogramma Seef Spees, bedacht door Clarice Gargard en Hasna El Maroudi van het feministische platform Lilith Magazine. De Nederlandse samenleving en cultuur worden onder de loep genomen met een hoop satire en absurdisme. Seef Spees is elke maandag te zien op NPO3.

Sinds kort op Netflix is de vorig jaar uitgekomen film Meskina van Soundos El Ahmadi. Representatie, herkenning en emancipatie is waar de film van El Ahmadi om draait, met de 30-jarige Leyla als hoofdpersoon. We volgen haar in haar zoektocht naar geluk, ondanks het feit dat ze geen baan heeft en ontelbare koppelpogingen ontvangt van haar familie. Leyla wordt door haar familie bestempeld als ‘meskina’, dat ‘zieligerd’ betekent in het Arabisch. Soundos El Ahmadi: “In de meeste films is het de vrouw die gered moet worden, omdat het script meestal door een man is geschreven. In Meskina willen we laten zien dat vrouwen niet altijd gered hoeven worden of een make-over moeten krijgen.” Het is een fris speelfilmdebuut van theatermaker Bukvic en weet op alle vlakken te overtuigen.

Vulva’s en tieten
Het nieuwe programma Tussen de lakens met Geraldine over de orgasmekloof is zeker de moeite waard om te kijken. Zelfs nu, na emancipatie in onder andere de politiek en op de werkvloer, is die kloof er namelijk nog steeds. Zestig procent van de vrouwen komt klaar bij heteroseks tegenover 95 procent van de mannen. Schaamte en onwetendheid kunnen hierbij een rol spelen. Pas sinds 1995 is überhaupt bekend hoe een clitoris er nou precies uitziet van binnen en dat het een heel orgaantje is in plaats van alleen het zogenoemde “knopje”. Dus bij dezen mijn oproep aan alle vulvahebbers (en niet-vulvahebbers): kijk naar Geraldine, pak die spiegel erbij en ga op zelfonderzoek, want er valt zoveel te ontdekken en dit is de enige manier om de orgasmekloof te dichten. En balbezitters, doe eens wat meer moeite en denk niet teveel aan jezelf, maar ook aan degene die naast je in bed ligt.

Ooit konden we van borsten geen genoeg krijgen, maar tegenwoordig zijn ze een taboe. Te groot, te klein, te plat, te hangend: waar komt die weerzin vandaan? Sorry voor de tieten is de nieuwe documentaire van columniste en schrijfster Stella Bergsma. Met als doel om onze borsten weer in het zonnetje te zetten en uit de taboesfeer te halen. Ze spreekt met onder andere wetenschappers, biologen, seksuologen, maar ook een 25-jarige man die via Twitter Stella’s borsten “onsmakelijk” heeft genoemd. Een pijnlijk gesprek volgt, waarbij de betreffende man het bloed onder je nagels vandaan haalt. Benieuwd geworden? Kijk de docu hier terug.

Wiebke Siem
Boven een eettafel bungelen twee benen uit een lampenkap. Aan de wand hangt een oversized mattenklopper. Ook zijn er sculpturen opgebouwd uit alledaagse voorwerpen als wandelstokken, broodplanken, deegrollers en koekenpannen. Kunstmuseum Den Haag presenteert de eerste solotentoonstelling in Nederland van de Duitse mixed-media kunstenares Wiebke Siem (1954, Kiel): Hot Skillet Mama. Haar werk is vervreemdend en grappig, en draagt altijd meerdere betekenissen in zich mee. De installaties, sculpturen, textiel en mode-objecten refereren aan de kunstgeschiedenis en aan mode en design uit de 20e eeuw, maar gaan ook en vooral over de ondergeschikte rol van vrouwen, zowel in de kunst als het dagelijks leven. Met thema’s als ‘huiselijkheid’ stelt Siem op humoristische wijze de sociale ongelijkheid die zij ervaart aan de kaak.

Aan het begin van haar carrière, midden jaren tachtig van de vorige eeuw, ontwierp Siem kledingstukken, waarmee ze de grenzen tussen kunst en design wilde onderzoeken. Met haar collectie jurken, hoeden, tassen, schoenen, vervreemdende kostuums en maskers vervaagde ze bewust de grens tussen kunst en mode, omdat je ze zowel als kledingstuk kunt dragen, maar ook kunt beschouwen als esthetische objecten. Door critici werden deze werken destijds echter weggezet als ‘mislukte mode of design’. Voor de kunstenares was het alsof haar zo de toegang tot de kunstwereld werd ontzegd. Toch is ze het werken met mode en textiel blijven combineren met beeldende kunst. Door visuele verwijzingen naar moderne kunst te combineren met materialen en werkwijzen die met vrouwelijk of mannelijk worden geassocieerd trekt Siem nog altijd een historische parallel van het seksisme in de eerste helft van de twintigste eeuw naar haar ervaringen als vrouw in de kunstwereld.

In de loop van haar carrière heeft Siem ook geput uit een breed scala aan etnografische bronnen, waaronder poppen, traditioneel meubeldesign en (Europese) volkskostuums. Ook daarvan zijn in de tentoonstelling Hot Skillet Mama voorbeelden te zien. In het Kunstmuseum Den Haag, van 11 juni t/m 30 oktober 2022.