LOVER Tipt #3 2023

redactie • 15 apr 2023

Op zoek naar een goed boek, een fijne film of een interessante documentaire? Weten welke podcasts en socials je absoluut niet wil missen? Zin in een theatervoorstelling of museumbezoek? LOVER heeft weer een aantal mooie tips voor je verzameld.

Bioscoop – Joyland
Joyland volgt een Pakistaans gezin en de worsteling met de ‘traditionele’ genderrollen. In de film volgen we de relatie tussen ‘man’ Haider en de ijzersterke transvrouw Biba. Ondanks vuile blikken en de onveilige situaties waarin ze terecht komt leeft ze naar wie ze is. De familieleden van Haider conformeren zich ondertussen naar de wetten van de heteronormatieve samenleving en betalen daar ieder op hun eigen manier een hoge prijs voor. Schrijver-regisseur Saim Sadiq (1991) belicht met zijn prachtige en pijnlijke debuutfilm Joyland hoe zwaar het vrije leven van trans personen kan zijn en toont tegelijkertijd dat de andere kant van deze medaille geen garantie is voor veiligheid – laat staan joy.

Bioscoop – Till
InTill zie je het waargebeurde verhaal van Mamie Till Mobley (Danielle Deadwyler). Jarenlang strijdt zij voor gerechtigheid na de vreselijke moord op haar 14-jarige zoontje Emmett (Jalyn Hall) in 1955 in Mississippi. De lynchpartij vond plaats, nadat de Zwarte jongen een witte caissière te vrijelijk aansprak. Het vreselijk toegetakelde lijk van haar zoon werd openbaar opgebaard door Mamie om te laten zien wat ze met hem hadden gedaan. Tienduizenden mensen waren bij de afscheidsdienst en tijdschriften publiceerden de choquerende foto’s. Deze gebeurtenis gaf een zetje aan de Amerikaanse burgerrechtenvereniging tegen de apartheid, waarbinnen Mamie ook actief zou worden als spreker en activist.

De Balie – Femina
Maandag 24 april is er een interessante lezing in De Balie in Amsterdam: Femina: feminist history lessons with Janina Ramirez. Tijdens deze lezing neemt de Britse cultuurcriticus Ramirez je mee op een feministische trip door de Middeleeuwen aan de hand van haar recente boek Femina (2022). Ze vertelt verhalen van vrouwen uit die tijd, met behulp van hun geschriften en bezittingen. Machtige vrouwen die universiteiten hebben gesticht, een cruciale rol speelden in oorlogen en als invloedrijke religieuze leiders. Ramirez wil met haar boek de hedendaagse, dominante opvattingen over de Middeleeuwse en vrouwengeschiedenis veranderen. En het beeld van de Middeleeuwen als een enkel bloeddorstige en patriarchale samenleving laten bijstellen.

Podcast – Rise Up
Ongelijke kansen en een salariskloof in de muziekindustrie: belangenorganisatie Buma/Stemra maakte er de podcast overRise Up: Vrouwen in Muziek. Van alle bij Buma/Stemra aangesloten componisten en tekstschrijvers is slechts 14% vrouw. Hoe dit komt, maar vooral hoe het beter kan, bespreken professionals uit de Nederlandse muziekindustrie met elkaar. In deze zesdelige podcastserie komen verschillende onderwerpen aan bod, zoals muziekeducatie, de live sector en muziek in de media. Host Merel Wielaert (FunX en NPO Radio1) gaat in gesprek met experts, waaronder muziekmakers, programmeurs, filmmakers, A&R Managers en beleidsmakers. De luisteraar krijgt een inkijkje in de muziekwereld, hoe er wordt aangekeken tegen vrouwelijke makers en welke oplossingen er zijn om de positie van vrouwen in de muziekindustrie te verbeteren.