LOVER Tipt #3 2024

redactie • 23 mrt 2024

Op zoek naar fictie series met een diverse cast of boeken waar vrouwelijke personages centraal staan die je even laten ontsnappen aan de dagelijkse sleur? LOVER heeft een aantal fantasierijke en sprookjesachtige tips voor je!

Series

Our Flag Means Death

Deze enigszins tragische komedie serie volgt de avonturen van de achttiende-eeuwse Gentleman Pirate Stede Bonnet en zijn bemanning aan boord van het schip The Revenge. In het eerste seizoen leren we dat Stede zijn familie en comfortabele leven als rijke heer heeft verruild voor een avontuurlijk leven op zee. Hij lijkt in de eerste instantie onsuccesvol als piratenkapitein, maar zijn onconventionele manier van leiderschap trekt de aandacht van de beruchte kapitein Blackbeard. Voor Blackbeard – wiens echte naam Edwars Teach is – is Stede een frisse wind in het akelige piratenleven. Edward en Stede kunnen het al gauw met elkaar vinden en langzamerhand ontstaat er een ware romance tussen de twee. Ook onder de bemanning van beide kapiteins ontvouwen allerlei soorten relaties.

Our Flag means Death is te zien op HBO en bestaat uit twee seizoenen van tien en acht afleveringen. Een derde seizoen stond op de planning, maar is helaas gecanceld.

Wheel of Time

Wheel of Time is een fantasy-serie gebaseerd op de gelijknamige boekenreeks. Het verhaal begint bij een groep vijf jonge mensen die een rustig leven leiden in een klein dorp. Al snel wordt de rust verstoord door kwaadaardige wezens. Een voor de jongeren onbekende vrouw met magische krachten schiet te hulp en verdedigt de jongeren lang genoeg om met hen het dorp te ontvluchten. De vrouw, Moiraine Damodred, blijkt een machtige Aes Sedai te zijn – lid van een orde van vrouwen die hun macht en magische krachten inzetten om de mensheid te beschermen. Moiraine heeft de taak gekregen om de Dragon Reborn te vinden – de uitverkorene die voorspeld is om ofwel de wereld te redden van de Dark One, ofwel bij deze zal aansluiten. Vermoedend dat een van de vijf jongeren de Dragon Reborn is, besluit Moiraine hen mee te nemen naar de White Tower, waar de Aes Sedai gevestigd zit. Onderweg loopt de groep tegen allerlei problemen aan. Het eerste seizoen eindigt na een gevecht met het kwaad. Hoewel het erop lijkt dat de Dragon Reborn de wereld heeft gered, weet Moiraine dat de strijd pas begonnen is. Het tweede seizoen gaat dieper in op de ontwikkeling van de individuele karakters en is nog duisterder dan het eerste seizoen – zo wordt slavernij op een indrukwekkende manier als een van de centrale thema’s geïntroduceerd.

De twee seizoenen met beide acht afleveringen zijn te zien op Prime Video. Een derde seizoen staat op de planning.

Shadow and Bone

Alina Starkov dient als cartograaf in het leger van het land Ravka, dat oorlog voert met omliggende landen, waaronder Shu Han. Door haar Shu-Han afkomst krijgt Alina dan ook te maken met vooroordelen. Alina is in de eerste instantie niet van groot belang voor Ravka. Het land heeft verschillende legers, één bestaande uit ‘gewone’ mensen zoals Alina, en één bestaande uit Grisha – mensen die in staat zijn specifieke moleculen te manipuleren. Sommige individuen kunnen bijvoorbeeld metaal manipuleren, sommigen lucht of vuur en anderen kunnen zelfs de hartslag van mensen versnellen of vertragen. Niet alleen moeten de Grisha vechten tegen vijanden, ze worden ook ingezet om The ShadowFold over te steken – een eeuwenoude wolk van gevaarlijke duisternis dat het oosten en westen van Ravka scheidt. Op een gegeven moment moet Alina’s beste vriend Mal de Fold oversteken zonder haar, maar Alina zorgt ervoor dat ze met de groep meegaat zodat ze samen het gevaar kunnen trotseren. Eenmaal in de Fold gaat het mis: de groep wordt aangevallen door duistere wezens. Door de noodsituatie wordt er iets in Alina aangewakkerd en blijkt ze in staat licht te kunnen manipuleren. Deze gave is zeer zeldzaam, en ze krijgt de titel Sun Summoner. Vanaf dat punt verandert Alina’s leven compleet – ze wordt geconfronteerd met de vraag wie ze is en wie ze kan vertrouwen.

Shadow and Bone’s twee seizoenen, ieder acht afleveringen, zijn te zien op Netflix.

The Witcher

In het begin van deze fantasy-serie volgen we de verhaallijn van de tovenares Yennefer of Vengerberg, de witcher Geralt of Rivia en kroonprinses Cirilla of Cintra. Hun verhalen nemen de kijker mee in de ontwikkeling en vorming van de karakters. We zien welke zware offers Yennefer moet brengen om macht te vergaren, dat morele gevoelens die voor Geralt naarmate de tijd vordert steeds zwaarder wegen, en hoe Cirilla zich door de val van Cintra zich ontwikkelt van bang jong meisje tot moedige jonge vrouw. Wat misschien goed is om te weten: elk verhaal speelt zich in de eerste instantie af op een verschillend punt in de geschiedenis. In de loop van het eerste seizoen ontmoeten Yennefer, Geralt en Cirilla elkaar, en blijkt hun lot nauw met elkaar verweven te zijn. Samen proberen ze hun weg te vinden in een wereld vol politieke intriges en kwaadaardige krachten.

Je kunt de (tot nog toe) drie seizoenen van The Witcher streamen op Netflix.

Boeken

Between Earth and Sky – Rebecca Roanhorse

Between Earth and Sky is een boekenreeks bestaande uit twee boeken – Black Sun en Fevered Star. Het derde deel – Mirrored Heavens – komt naar verwachting dit jaar uit. De fantasy serie is geïnspireerd op precolumbiaans Amerikaanse culturen. Het eerste boek is gecentreerd rond drie karakters: Xiala, Serapio en Naranpa. Naranpa, de Sun Priest van de stad Tova, bereidt zich voor op een grote viering van de winterzonnewende. Maar dit jaar valt de zonnewende samen met een zonsverduistering, een slechte voorbode volgens een voorgaande Zon Priester. Xiala, een verschoppeling die haar tijd doorbrengt met het wegdrinken van haar sores in de stad Cuecola, krijgt van een vreemde heer de opdracht een mysterieuze jongeman genaamd Serapio te vervoeren van Cuecola naar Tova. Serapio blijkt de belichaming te zijn van een oude god, die wraak wil nemen op Tova’s Zon Priester. Wanneer hij aankomt in Tova, onstaat er chaos en gevecht. Het tweede boek, Fevered Star, begint waar het eerste boek is geëindigd. Tova ligt in duigen en de zon is verduisterd. Zowel Serapio als Naranpa worstelen met hun lot als personificatie van het goddelijke, en zijn op zoek naar hun eigen identiteit en vrijheid. Xiala, die in Black Sun ontdekt dat ze magische krachten heeft, probeert haar weg te vinden in de chaos in Tova.

Mirrored Heavens, het laatste boek in de serie, zal waarschijnlijk in juni 2024 gepubliceerd worden.

All the Ever Afters – Danielle Teller

In All the Ever Afters leren we eindelijk het echte verhaal van Assepoesters boze stiefmoeder – Agnes – kennen. In deze briljante adaptatie van het bekende sprookje worden alle elementen vanuit een ander perspectief belicht dan we gewend zijn. De klassieke verdeling tussen ‘goed’ en ‘kwaad’ blijkt niet zo helder als liefhebbers van het sprookje geloven. Door de bekende gebeurtenissen en figuren uit het sprookje in de context te plaatsen van hoe het leven voor veel vrouwen was in de middeleeuwen, biedt Danielle Teller ons een realistische kijk op het verhaal van Assepoester dat ingaat op de sociaal maatschappelijke problemen waar vrouwen tegenaan liepen – met name vrouwen die onderaan de sociale ladder stonden.

De Kruik van Pandora – Natalie Haynes

In hedendaagse vertellingen van Griekse mythen is er veel aandacht voor moedige, heldhaftige mannen. Ze worden vaak als complexe figuren neergezet, terwijl vrouwelijke figuren het er veelal minder goed vanaf brengen. Mythische vrouwen zijn minder genuanceerd en vaak bron van problemen, denk aan Pandora, Medusa en Helena van Troje. Volgens Haynes is dit een jammerlijk gegeven: in de oorspronkelijke teksten waren deze figuren veel genuanceerder. Door vertaalfouten en focus op het mannelijk perspectief, wordt er voorbij gegaan aan wie deze vrouwen waren en wat ze ons kunnen leren. Daarom schreef Haynes De Kruik van Pandora, een feministische kijk op klassieke mythologie waarin tien vrouwelijke figuren uit de Griekse mythologie centraal staan.

LOVER Tipt verschijnt met enige regelmaat. De vorige edities vind je op onze website in de rubriek Recensies & Tips.

Meer LOVER? Volg ons op XInstagramLinkedIn en Facebook.