LOVER Tipt #6 2022

Joshka Mandersloot (hoofdredacteur)

Nu de zomer begonnen is, is het tijd voor luchtige tips die toch stof tot nadenken geven. Leesvoer en podcasts voor naast het zwembad of op het strand. Series en films om lekker weg te kijken na lange dagen in de zon. Tentoonstellingen voor dagjes uit met vrienden, familie of jezelf. Tips die zorgen voor ontspanning én voor de nodige gespreksstof tijdens de borrel.

Lezen
Isabel Allende is de welbekende Chileense schrijfster van boeken als Het huis met de geesten (1982) en Paula (1994). Haar romans draaien veelal om krachtige vrouwelijke hoofdpersonages met een flinke dosis geschiedenis en epische liefde. Vorig jaar bracht Allende een biografie uit: Wat wij willen. Mijn leven als moeder, vrouw, feminist. Hierin schrijft ze over de invloed van het feminisme en feministische schrijfsters op haar verhalen, over haar ervaringen als oudere latina vrouw in deze tijd en over actuele thema’s als de pandemie en #MeToo. Haar nieuwste boek Violeta (2022) is weer een aanrader, ook wanneer je nog geen fan van haar werk bent. Violeta biedt interessante inzichten in feminisme van vroeger en nu, vrouwelijke seksualiteit en de rol van vrouwen in de maatschappij. Daarnaast leest het boek lekker weg.

Jill Gutowitz publiceerde onlangs de essaybundel Girls Can Kiss Now. In eerste opzicht lijkt de schrijfstijl simpel en zijn sommige referenties naar popcultuur achterhaald. Eenmaal verder in de bundel zorgt dit juist voor een diepere connectie met de auteur en is het makkelijker je in te leven in de onderwerpen en situaties waar ze over schrijft. Gutowitz schrijft op een luchtige manier over ‘queer culture’ en haar eigen ervaringen als LHBTI+’er. Ze kijkt terug naar iconische gebeurtenissen in de popcultuur die voor haar eigen ontwikkeling belangrijk waren. Haar eerlijkheid en humor maken de tekst toegankelijk en de voorbeelden maken het herkenbaar en eigen. Je móét blijven lezen, benieuwd naar de volgende grappige en herkenbare anekdote over een duidelijk serieus maatschappelijk probleem.

Zoek je een écht naast-het-zwembad-wegleesboek? Zoek niet verder! The Seven Husbands of Evelyn Hugo, geschreven door Taylor Jenkins Reid, heeft online beoordelingen waar je ‘u’ tegen zegt. Met veel drama, romance en glamour speelt het verhaal zich grotendeels af in het oude Hollywood. Fictionele filmster Evelyn Hugo laat eindelijk een biografie over zichzelf schrijven en legt daarin het verhaal van haar zeven echtgenoten uit. Hoe dieper je in het verhaal komt, hoeveel dieper je er nog in wilt komen. Het boek maakt duidelijk wat een vrouw in die tijd, en in deze tijd nog steeds, moest opgeven om omhoog te klimmen in een door mannen gedomineerde industrie. Op de meest luchtige en wellicht meest toegankelijk geschreven manier denkbaar worden onderwerpen als seksisme, racisme en homoseksualiteit aangekaart. Een achtbaan van emoties en overdreven drama met een aantal interessante plottwisten en relevante problemen. Een boek dat je in een dag kunt uitlezen, maar waar velen - waaronder ikzelf - toch een traantje om laten aan het einde.

Kijken
Na een lange dag in de hitte is het soms ook heerlijk om af te koelen onder het genot van een serie of film. Why Women Kill is een Amerikaanse dramaserie met een donkere rand. Er zijn momenteel twee seizoenen te zien op Videoland. Seizoen 1 speelt zich af in drie verschillende periodes: de jaren vijftig, de jaren tachtig en het heden, maar allemaal in hetzelfde huis. Als kijker weet je dat in elke tijdlijn iemand vermoord wordt door een vrouw - dit verklapt de titel namelijk - maar je weet niet wie, hoe en waarom. Je ziet de onderdrukking van vrouwen door de jaren heen. Behalve seksisme krijgen ook homofobie, partnergeweld, racisme en verslavingsproblematiek aandacht. Naast de nodige humor is ook de cast de moeite van het kijken waard. Onder meer Lucy Liu en Ginnifer Goodwin zijn in staat om kijkers volledig weg te blazen. Ik zou er veel voor geven om deze serie nog eens voor het eerst te kunnen kijken.

Little Fires Everywhere is een miniserie op Prime Video. Reese Witherspoon en Kerry Washington spelen twee moeders die per ongeluk in elkaars levens belanden en deze volledig overhoop halen. Hun gezinnen zijn compleet verschillend en dragen beide een flinke bagage met geheimen die elke aflevering meer boven water komen. Gevoelige onderwerpen als racisme, adoptie, abortus en postnatale depressie komen aan bod, maar het thema moederschap staat centraal. Het is een veelzijdige serie die je binnen een week uit kijkt.

Tentoonstelling
Mocht je deze zomer naar Berlijn gaan, ga dan vooral naar tentoonstelling Paul Gauguin- Why Are You Angry? in de Alte Nationalgalerie. Wees wel snel, want hij is nog maar te zien tot 10 juli 2022. Deze tentoonstelling gaat om kunstenaar Paul Gauguin (1848-1903), die vooral bekend is van zijn ‘exotische’ schilderijen uit de tijd dat hij in Tahiti woonde. Zijn kunst is inmiddels vaak bekritiseerd, aangezien hij Tahiti en diens inwoners neerzette als een exotisch en erotisch paradijs vol stereotypes. In de tentoonstelling worden vraagtekens gezet bij de verhalen en beweegredenen van Gauguin. Daarnaast gaan hedendaagse kunstenaars in gesprek met huidige inwoners van Tahiti over de stereotypering en seksualisering van de vrouwen in Gauguins werken, om op deze manier de naamloze vrouwen in de schilderijen toch een podium te bieden, al is dat vele jaren te laat.