LOVER tipt: Queer Icons

Queer Icons
Queer Icons
Jaime Andreas
Jaime Andreas • 11 okt 2020

Wat kunnen we vandaag, op Coming Out Day, beter aanraden dan het boek Queer Icons? En niet zonder reden. Queers Icons is een ontzettend kleurrijk boek vol prominente iconen uit de LHBTI+ community. In een samenleving waarin representatie zo belangrijk is voor kinderen, tieners en volwassenen, is dit boek een goede toevoeging aan je collectie.

Queer Icons is een eerbetoon aan activisten, schrijvers, muzikanten, kunstenaars, komieken en nog veel meer LHBTI’ers. Al deze iconen hebben de zichtbaarheid van LHBTI radicaal vergroot, voor burgerrechten gestreden of LHBTI’ers een uitlaatklep in de vorm van kunst of muziek gegeven.

Meer leren over LHBTI+

Queer Icons staat vol interessante feiten en historie, zoals over belangrijke momenten uit de homogeschiedenis en informatie over verschillende Pride-vlaggen. Bij ieder icoon wordt kort uitgelegd uit wat zij betekenen voor de LHBTI+ community. Je leert hen hierdoor beter kennen en (nog meer) respecteren. Na dit boek weet je bijvoorbeeld wat Ellen DeGeneres doormaakte voordat ze een prominente rol op televisie kreeg. Momenteel is Ellen talk of the town door de slechte manier waarop zij haar personeel behandelt, toch is het interessant te lezen over hoe zij die positie heeft bemachtigd en wat voor rol zij speelt in de LHBTI+ community.

Het boek is toegankelijk voor verschillende leeftijden. Door de prachtige, kleurrijke illustraties is het ook een leuk boek om met kinderen door te kijken en te lezen, en ze gelijk iets belangrijks te bij te brengen. De illustraties voegen echt toe aan de beleving van het boek. Het is daardoor niet alleen interessant om te lezen, maar het is ook zeker een prachtige ervaring om je ogen bij uit te kijken. Een persoonlijke favoriete illustratie is van Jonathan Van Ness van Queer Eye. De illustratie van Antoine Corbineau geeft hem mooi weer.

Iconen voor iedereen

Iconen uit verschillende generaties komen aan bod, zodat iedereen wel iemand herkent. Uiteraard bevat het oudgedienden als Wandy Sykes,  Elton John en George Michael, maar ook namen die de laatste jaren veel bekendheid gegenereerden, zoals Ellen Page, Neil Patrick Harris en Emma Gonzalez. Die variatie is wat dit boek nog interessanter maakt. Voor iedereen is er iemand om naar op te kijken en om jezelf aan te spiegelen.

Kortom, Queer Icons is een aanrader voor iedere leeftijdsgroep. Zowel door de inhoud als de prachtige illustraties is het echt een toevoeging aan je boekenkast. Het is een boek om eens in de zoveel tijd lekker door te bladeren en te lezen over je favoriete iconen. Je leert veel van dit boek en misschien ontdek je wel nieuwe namen.

Queer Icons

Patrick Boyle & Antoine Corbineau

Veltman Uitgevers, €18,99

ISBN 9789048318674

Vond je dit een goed artikel? Wil je dat Nederlands oudste feministische tijdschrift blijft bestaan? Laat je waardering blijken door een (eenmalige) donatie en help ons. LOVER draait uitsluitend op vrijwilligers en donaties. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd. Meer informatie vind je hier.