Recensie: Glitter maakt alles beter

Glitter maakt alles beter door Nadine Colijn
Maaike van Leendert (bestuurslid)

Drag was zeg maar nooit echt mijn ding. Hoe populairder RuPaul’s Drag Race(2009-heden) werd, hoe minder ik geneigd het programma te kijken, en verder dan de eerste aflevering van Pose(2018-heden) ben ik nooit gekomen. Wat wel mijn ding is, is glitter. Iedereen die ooit mijn zelfgemaakte postkaarten en/of mijn highlighter heeft gezien, kan dit beamen. Toen ik een boek met de titel Glitter maakt alles beter tegenkwam, was ik meteen verkocht. Ondanks het onderwerp: dragqueen Lady Galore.

Lady Galore – in het dagelijks leven ‘gewoon’ Sander den Baas – draait al jaren mee in de nationale en internationale dragscene. Den Baas is de uitgelezen persoon om me meer te vertellen over een wereld waar ik zo weinig van weet. Dit doet hij niet alleen: zijn verhaal is namelijk op papier verschenen na talloze gesprekken met journaliste Suzanne Mensen, die hij liefkozend zijn “spookschrijvertje” noemt. Hoewel Mensen natuurlijk met de polijstmachineaan de gang is geweest, kan ik me tijdens het lezen van het boek een goede voorstelling maken van de gesprekken tussen haar en Den Baas. De twee moeten lange avonden samen hebben doorgebracht: gezellig, levendig en met veel drank.

In de basis gaat Glitter maakt alles beter over het leven van Den Baas. We lezen over zijn tijd als piepjonge homo, uit huis gezet door zijn moeder, en worden meegenomen in zijn strijd tegen de kilo’s. Natuurlijk komt ook het dragbestaan van Lady Galore uitgebreid aan bod. Den Baas kwam met drag in aanraking toen hij op zijn twintigste in zijn eentje naar Bali reisde, waar hij een vakantievriendschap met een dragqueen sloot. Hij werd opgemaakt en mocht achter de schermen kijken bij zijn nieuwe dragvrienden. Zijn uiteindelijke dragpersona werd later geboren in café De Lellebel in Amsterdam. Niet lang daarna werd hij door zijn huidige bijbaantje gevraagd om tegen betaling als queen te komen helpen op een evenement. Lady Galore was geboren.

Het boek gaat echter niet alleen over het dragleven van Lady Galore, maar ook over drag in het algemeen. Zo komen er andere queens aan het woord, maar wordt er daarnaast ook gewone informatie gegeven. En dat is waar het soms wat verwarrend wordt. De korte geschiedenis van drag en de verschillende types queens waren voor mij als leek best nuttig: zo had ik geen idee dat er eind negentiende eeuw al drag balls waren of wat de term pageantqueen inhield. Maar hoewel drag natuurlijk onlosmakelijk verbonden is met de lhbti+-gemeenschap, voelde een overzicht van wat elke letter van die afkorting inhoudt voor mij toch wat geforceerd.

Het lijkt alsof Den Baas niet kon kiezen wat voor boek hij wilde maken: zijn levensverhaal of toch een naslagwerk over drag? En is het een boek voor de beginnende dragqueen die meer wil leren over kleding, make-up en de ondernemerskant, of voor de volkomen leek die niet goed weet wat biseksualiteit inhoudt? Glitter maakt alles beter werd een boek met daarin voor ieder wat wils, maar daardoor ook voor ieder iets irrelevants.

Gelukkig ben je zo door de stukken heen die voor jou minder interessant zijn. Mensen heeft Galore’s verhaal vlot en in korte, thematische hoofdstukken opgeschreven. Dat maakt het een heerlijk boek voor onderweg in de trein of na een lange werkdag. Vooral het hoofdstuk over de ins en outs van dragfamilies vond ik zeer vermakelijk om te lezen. Bovendien kun je meteen een lekker drankje maken voor bij het lezen, want ook cocktailrecepten zijn bij het boek inbegrepen.

Naast de inhoud is het boek prachtig om naar te kijken. Het is gevuld met suikerzoete kleurtjes, vrolijke patronen en theatrale, soms indringende foto’s van Lady Galore en haar collega-queens. Het omslag bevat bovendien een goede dosis glitter. Alleen al daarom stelt het boek me niet teleur.

Meer lezen over drag? Eerder verscheen dit artikel over drag en het non-binaire gendersysteem.

Het boek Glitter maakt alles beter van Sander den Baas verscheen bij Lev. (het non-fictiefonds van A. W. Bruna). Voor €22,99 glittert een exemplaar je boekenkast op. Overweeg het boek te kopen in je lokale boekhandel of bijvoorbeeld via Libris. De bolle blauwe man verdient namelijk al genoeg.

Meer LOVER? Volg ons op TwitterInstagramLinkedin en Facebook